Nieuws

Ford Power Up: over-the-air-updates en meer

Ford liet al eerder doorschemeren dat het meegaat in de vaart der volkeren door over-the-air-updates te gaan aanbieden. Vandaag krijgen die plannen een concrete vorm, met Tesla-achtige extraatjes.

Natuurlijk is het hele idee van de over-the-air-update Tesla-achtig. Dat merk is niet de uitvinder van zo’n update over het internet, maar kan wel verantwoordelijk worden gehouden voor de grootscheepse adaptatie daarvan door de autowereld.
Ford kondigde al eerder aan mee te doen met die trend, maar geeft z’n update-beestje nu een naam: Ford Power-Up. De elektrische Ford Mustang Mach-E krijgt hier uiteraard als eerste mee te maken, maar in 2028 moeten er wereldwijd 33 miljoen Fords met deze mogelijkheid …

Lees verder…

Aston Martin neemt afscheid van handbak

Aston Martin verklaarde enkele jaren geleden de ‘laatste sportautofabrikant met een handgeschakelde versnellingsbak’ te willen worden, maar dat gaat niet gebeuren.

De handgeschakelde versnellingsbak is in de hele auto-industrie op z’n retour, al zijn er nog zat mensen die juist in een sportauto het liefst een versnellingspook in handen houden. Voor hen wordt de keuze steeds kleiner als ze op zoek zijn naar een nieuwe auto. Voormalig Aston Martin-CEO Andy Palmer verklaarde in 2016 dan ook dat ‘zijn’ merk een veilige haven zou blijven voor die mensen, omdat, als het aan hem lag, Aston Martin als allerlaatste sportautofabrikant de handbak zou uitzwaaien. Zijn opvolger, de van Mercedes-AMG overgekomen Tobias Moers heeft een ander idee.
De Aston Martin V8 Vantage …

Lees verder…

‘Renault denkt toch weer aan verwisselbare accu’s’

Renault is nog niet helemaal klaar met het idee om EV-accu’s eenvoudig vervangbaar te maken. Of dat ook zal gebeuren in de vorm die in 2008 samen met Better Place werd uitgeprobeerd, is echter de vraag.

Renault-topman Luca de Meo heeft het idee van het omwisselen van EV-batterijen deze week zelf genoemd, meldt Automotive News Europe. We zeggen bewust niet ‘het wisselen van een lege accu voor een volle’, want dat is niet waar Renault zich deze keer op richt. In plaats daarvan zou worden gekeken naar andere toepassingen van een snel verwisselbaar accupakket.
“Vanuit zakelijk oogpunt is er een goede reden om de accu nadrukkelijk van de auto te scheiden, zeker als het gaat om een al wat oudere accu”, zou De Meo – vrij vertaald – hebben gezegd. Daarom zou het hogere management van Renault aan z’n engineers hebben gevraagd om het oude idee nog eens te onderzoeken, uiteraard met inachtneming …

Lees verder…

Bugatti La Voiture Noire komt eraan

Wie gek is op extreem dure, exclusieve en snelle auto’s, doet er verstandig aan om 31 mei te omcirkelen in de agenda. Dan heeft Bugatti ons namelijk iets te vertellen over de La Voiture Noire.

De Bugatti La Voiture Noire stamt al uit begin 2019. Toen trok Bugatti het doek van deze zeer extreme creatie, die nog krankzinniger werd toen we hoorden wat de ‘plannen’ van Bugatti waren. Het zou een one-off in opdracht van een schathemelrijke klant zijn, die bereid was om er maar liefst €11 miljoen voor af te tikken. Daarmee werd de La Voiture Noire direct de duurste nieuwe auto ooit. Het gerucht ging destijds dat niemand minder dan Volkswagen Groep-coryfee Ferdinand Piëch de gelukkige eigenaar van de Bugatti zou worden. Piëch is immers echter niet meer onder ons en het bleef sindsdien ook …

Lees verder…

Automobili Estrema Fulminea in vol ornaat

Dat hij kwam wisten we al, maar vandaag maken we voor het eerst écht kennis met de Automobili Estrema Fulminea. De nieuwe elektrische hypercar komt uit Italië, is volledig elektrisch en heeft bijzondere techniek en heel veel vermogen aan boord.

Het begon met de bekendmaking van de eerste bizarre specificaties, gevolgd door de eerste beelden van een digitale Estrema. Daarmee is de grote verrassing er wel af bij deze auto, maar toch krijgen we ‘m vandaag voor het eerst echt te zien.
Althans: van de buitenkant, want het interieur blijft vooralsnog geheim. Aan de buitenzijde is het een typische hypercar-extremist, een langgerekte en lage auto met heel veel spoilers en extreme uitlopers. De opvallendste zijde is zonder twijfel de …

Lees verder…

Martijn ten Brink nieuwe CEO Mazda Europa

Mazda heeft een nieuwe Europese CEO: Martijn ten Brink. De Nederlander zal vanaf eind juni leiding geven aan de Europese afdeling van het Japanse merk.

Mazda Motor Europe wordt nu nog geleid door de Japanner Yasuhiro Aoyama, maar binnenkort komt de leiding in handen van iemand van wel heel dichtbij: Martijn ten Brink. De 48-jarige is momenteel nog Vice President Sales & Customer Service. Die functie bekleedt hij sinds 2014. Daarvoor was Ten Brink onder meer de directeur van Mazda Nederland. Per 24 juni bekleedt hij de hoogste functie bij Mazda in Europa. Aoyama keert terug naar thuisland Japan, waar hij op het hoofdkantoor van Mazda in Hiroshima aan de slag gaat als hoofd van de wereldwijde marketing-, sales- en Customer Service-afdeling.
De rol als CEO van Mazda Motor Europe is een grote stap in een al omvangrijke carrière van Ten Brink …

Lees verder…

Test: Ford Mustang Mach-e

Fords keuze om een elektrische SUV ‘Mustang’ te noemen leidt tot kritiek, maar maakt van de Mustang Mach-E zonder meer een spraakmakende auto. Hoe doet de nieuwe ‘pony car’ het?

EV’s en hun namen, het is een verhaal op zich. De elektrische auto markeert bij veel autobouwers het begin van een nieuw tijdperk en daar horen nieuwe namen bij, denk aan ID en EQ. Ford kiest voor Mustang, en dat is in zoverre uniek dat de naam wél naar het verleden verwijst, nota bene naar een product waarmee Ford al sinds de jaren 60 liefhebbers aan zich bindt. Dat heeft niets met een EV te maken en Ford erkent ook dat de liefhebbers hiermee niet allemaal blij zullen zijn. Maar tegelijk is er een veel grotere groep die zich volgens de marketeers juist wél aangetrokken voelt door de naam en de uiterlijke kenmerken van de Mach-E. Wie om praktische of financiële redenen nooit een Mustang …

Lees verder…

Hyundai en Kia steken miljarden in Amerikaanse EV-productie

Hyundai en Kia investeren de komende jaren miljarden dollars in de productie van elektrische auto’s in de Verenigde Staten. Ook zet het in op uitbreiding van het gebruik van waterstof aldaar.

Hyundai Motor maakt bekend dat het tot in 2025 in totaal 7,4 miljard dollar (omgerekend €6,1 miljard) steekt in onder meer de productie van elektrische auto’s in de Verenigde Staten. Die investering komt zowel ten goede aan Hyundai als Kia. Concreet is het geld bedoeld voor het klaarstomen van de fabrieken in Alabama (Hyundai) en Georgia (Kia) voor de bouw van elektrische auto’s, maar ook voor het uitbreiden van mobiliteitsdiensten.
Vanaf volgend jaar willen beide merken meer elektrische modellen kunnen aanbieden aan de Amerikaanse klant. Momenteel biedt Hyundai de Kona Electric en Ioniq Electric aan, Kia de Niro EV. Daar komen ongetwijfeld de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 bij, maar ook nog …

Lees verder…

BMW X3 en iX3 facelift duikt op in China

De gefacelifte versie van de BMW X3 is voortijdig opgedoken in China. Daardoor kunnen we nu definitief vaststellen dat het model het voorbeeld van de BMW 5-serie volgt. Uiteraard is de elektrische BMW iX3 ook van de partij.

De foto’s zijn naar verluidt afkomstig van het Chinese ‘Ministerie van Industrie en Informatietechnologie van de Volksrepubliek China’ en doken kort daarna op op Motor1.com en Instagram. De platen brengen geen grote verrassingen met zich mee, omdat de X3 al uitgebreid in gecamoufleerde vorm voor de lens kwam.
De auto is strakgetrokken, maar niet rigoureus gewijzigd. We zien wat plattere koplampen, een grille die nu bij alle versies tot één geheel is gesmolten zoals bij de iX3 en een anders ingedeelde, strakkere voorbumper. Beide auto’s zijn op ietwat sportieve wijze aangekleed, al verwachten we nog een …

Lees verder…

BMW wil aantal aandrijflijnen halveren

BMW wil z’n aandrijflijn-aanbod tussen nu en 2025 halveren. Dat heeft wellicht wel iets, maar zeker niet alles te maken met de komst van steeds meer elektrische varianten.

“We willen minder complexiteit, met minder varianten en minder aandrijflijnen. Daarbij houden we alleen die aandrijflijnen waarnaar echt vraag is: grofweg de helft van het huidige aanbod zal niet langer bestaan in 2025.”
Deze matig vertaalde zin komt uit de presentatie van BMW-topman Oliver Zipse, waarin hij de resultaten van het afgelopen kwartaal bespreekt en snijdt een punt aan dat we tegenwoordig eigenlijk wel vaker horen, zij het niet vaak in deze vorm. Bij andere (Europese) autofabrikanten zien we de teruggang in het aantal modelvarianten vooral als het gaat om uitrustingsniveaus. Dat gaat vaak hand in hand met de komst van een EV (ID3, maar ook BMW’s iX3) en betekent dan het einde …

Lees verder…