Nieuws

Renault en Airbus richten zich samen op solid-state accu's

De technische afdelingen van Renault Group en Airbus gaan samen nieuwe technologieën op het gebied van energieopslag ontwikkelen. De samenwerking moet voor beide bedrijven, die elk in een compleet eigen tak van sport opereren, voordelen bieden.
Renault en Airbus gaan zich vooral richten op het optimaliseren van energiebeheer en het verlagen van het gewicht van batterijen. Daarbij wordt onder meer aandacht besteed aan solid-state-batterijen, een type batterij met een veel hogere energiedichtheid dan conventionelere lithium-ion-exemplaren. Maar er is meer dat de aandacht van de ontwikkelingsteams van de twee bedrijven heeft. Zo wordt ook gekeken naar hoe de productie en het recyclen van batterijen beter kan.
De samenwerking moet de toekomst van hybride vliegtuigen van Airbus een stapje dichterbij brengen. Renault Group hoopt natuurlijk zijn weg naar verdere elektrificatie van zijn modellen makkelijker begaanbaar te maken. Ook in geëlektrificeerde auto’s speelt energieopslag en het hoofdstuk ‘accupakketten’ natuurlijk een grote rol. Exacte details over de samenwerking zijn vooralsnog niet bekend.

Waarom auto's in 2023 duurder worden

Wie AutoWeek.nl geregeld bezoekt, leest ongetwijfeld geregeld artikelen waarin nieuwe, hogere prijzen van modellen worden besproken. Zelden worden auto’s goedkoper. Geregeld houden prijsverhogingen verband met een aanpassing van het model. Auto’s worden vernieuwd, gefacelift en krijgen dan meer dan eens een betere standaarduitrusting. Onlangs zagen we dat bijvoorbeeld bij de Mercedes-Benz B-klasse. Met ingang van 2023 worden waarschijnlijk veel auto’s duurder zonder dat je daar direct meer voor terugkrijgt. Hoe zit dat?
Prinsjesdag
Dat nieuwe auto’s per 1 januari duurder worden, houdt verband met dezelfde club die je jaarlijks verblijdt met een of meerdere blauwe enveloppen: de belastingdienst. Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet ook dit jaar weer de begrotingen en fiscale wijzigingen voor het nieuwe jaar en daar zaten ook afgelopen september weer diverse zaken bij de de automobilist raken. In zowel positieve als negatieve zin. Zo werd bekend dat de eerder dit jaar ingevoerde verlaging van de accijns op benzine, diesel en lpg tot 1 juli 2023 van toepassing is, maar ook dat de bijtelling weer wordt bijgesteld, dat de mrb omhoog gaat en dat (niet-elektrische) bedrijfswagens niet meer vrijgesteld zijn van bpm. Geen van deze zaken heeft direct invloed op de nieuwprijs van personenauto’s, maar wat dan wel?
Bpm omhoog
Welnu: met ingang van 1 januari 2023 gaan de bpm-tarieven omhoog. De bpm is een aanschafbelasting die je bij de aankoop van een nieuwe auto betaalt en die in de consumentenadviesprijs is inbegrepen. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van bpm. De bpm van auto’s met een verbrandingsmotor wordt bepaald door de CO2-uitstoot in gram per kilometer én door het soort brandstof of het type aandrijflijn van de auto. Voor elke gram CO2 die een auto per kilometer uitstoot, moet worden betaald. Hoeveel? Dat hangt af van in welke CO2-schijf de CO2-uitstoot/kilometer valt.
Met ingang van 1 januari 2023 wordt er voor elke auto die één of meer gram CO2 per kilometer uitstoot een iets hogere vaste voet van €400 gerekend. Daarbij worden de CO2-schijfgrenzen per 2023 enerzijds met 2,3 procent verlaagd ten opzichte van die vorig jaar, terwijl de aan die schrijven gekoppelde tarieven ook nog eens worden verhoogd.
Voor dieselauto’s geldt ook in 2023 een iets andere berekening. Tot en met dit jaar geldt voor auto’s met een dieselmotor die meer dan 75 gr/km uitstoten een dieseltoeslag van €86,67 voor elke gram CO2-uitstoot boven de 75 gram/km. Vervolgens wordt daar dezelfde bpm-berekening losgelaten als op een auto met benzinemotor. Dit concept blijft in 2023 overeind, maar de dieseltoeslag wordt verhoogd naar €94,30 en de CO2-grens waarboven die toeslag betaald moet worden zakt naar 73 gram per kilometer. Voor plug-ins gelden overigens andere schrijven en tarieven dan voor benzine- en dieselauto’s, maar ook hier gaan de schijfgrenzen omlaag en de tarieven omhoog. De duurste schijf is al vanaf 61 gram CO2 per kilometer van toepassing.
De bpm-stijging wordt nog heftiger als een auto in 2023 in een hogere schijf valt dan in 2022 en er dus een veel hoger tarief op van toepassing is. Een toename van de vanafprijs door hogere bpm is door autofabrikanten alleen te voorkomen als de CO2-uitstoot omlaag wordt gebracht.

Nieuwe Mercedes-Benz eSprinter heeft lange adem

Sinds medio 2020 heeft de bedrijfswagentak van Mercedes-Benz een elektrische versie van de Sprinter in zijn leveringsgamma. Die Mercedes-Benz eSprinter heeft een elektrische actieradius van 142 kilometer. Daarmee is de eSprinter net als diverse andere grote elektrische bedrijfswagens in de eerste plaats niet bedoeld voor het dagelijks rijden van lange ritten. In februari stelt Mercedes-Benz echter een nieuwe eSprinter voor, en die belooft een stuk breder inzetbaarder te worden.
De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter in de semi-duisternis.
Mercedes-Benz heeft een prototype van de nieuwe eSprinter in één ruk en dus zonder tussendoor bij te laden van het Mercedes-museum in Stuttgart naar het vliegveld van München laten rijden, een rit van 475 kilometer. Tijdens die rit werd een gemiddeld verbruik van 21,9 kWh per 100 kilometer genoteerd. Bij aankomst bedroeg de resterende actieradius nog zo’n 20 kilometer.
Nieuw platform
De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter komt beschikbaar met drie verschillende accupakketten en wordt straks natuurlijk weer geleverd in tal van lengte- en hoogteversies. Opvallend is de basis van de nieuwe eSprinter. Onder het koetswerk gaat namelijk het nieuwe Vans Electric Versatility Platform (VAN.EA) schuil waar het merk €350 miljoen in heeft geïnvesteerd. Vanaf 2025 moeten alle middelgrote en grote elektrische bedrijfswagens op die nieuwe modulaire en voor bedrijfswagens bestemde EV-basis staan.
Technische specificaties van de nieuwe eSprinter geeft Mercedes-Benz nog niet vrij. Wel is bekend dat de nieuwe elektrische Mercedes-Benz eSprinter in februari wordt gepresenteerd en vanaf de tweede helft van 2023 van de band zal lopen in Düsseldorf, Ludwigsfelde én in het Amerikaanse Charleston. De eSprinter maakt voor het eerst ook de oversteek naar de Verenigde Staten.

'Corvette wordt eigen los merk binnen GM en komt met EV's'

General Motors weekt de Corvette-modelnaam los van Chevrolet en gebruikt ‘m per 2025 als sub-merk voor performance-georiënteerde elektrische auto’s, zo meldt Car and Driver. Nu wisten we al dat er een elektrische Corvette zou komen. Of dat een auto op basis van de huidige C8 Corvette is of een geheel nieuwe, is nog even onduidelijk. Wel meldt de bron waarop Car and Driver zich baseert nu dat er een elektrische sportwagen van Corvette op GM’s Ultium-platform komt te staan, maar dat gaat naar alle waarschijnlijkheid over de ‘C9’-generatie van de Corvette.
De huidige Corvette komt er binnenkort in ieder geval wél als hybride. Naast de extra snelle Z06-variant en de nog snellere ZR1 (beide met alleen verbrandingsmotoren), lanceert GM op basis van de C8 naar verluidt ook twee (plug-in) hybridemodellen, met twee verschillende hoeveelheden vermogens. Die zouden E-Ray gaan heten. Het zou kunnen dat er uiteindelijk van de huidige Corvette ook een geheel elektrische uitvoering komt, maar wij zetten voor de introductie van een dergelijke variant in op de genoemde elektrische Corvette-sportwagen op basis van GM’s Ultium-technologie. Een elektrische ‘C9’ op een voor Corvette geheel nieuwe basis, dus.
Cross-over en vierdeurs coupé
De sportwagen zal ongetwijfeld de halo car van het ‘nieuwe’ merk worden, maar er is meer nieuws. Het merk Corvette gaat ook andersoortige auto’s bouwen en dat zijn aanvankelijk een vierdeurs coupé en een cross-over. Die krijgen geheel eigen ontwerpen mee en moeten daarmee gemakkelijk herkenbaar zijn als een auto van het nieuwe Corvette. De Amerikanen zetten ermee in op de hogere regionen van de markt qua performance en technologie. Hun EV’s krijgen dan ook alles mee waarover Corvette in 2025 denkt te beschikken: bijzonder energiedichte accu’s, 350 kW-laden, een 800 v-architectuur, et cetera. Waar de som van die delen toe leidt, zal in aanloop naar 2025 blijken.

Mercedes-Benz EQS en S-klasse mogen zichzelf parkeren

Moet je snel een vlucht halen en heb je geen tijd meer om op zoek te gaan naar een parkeerplaats en de auto daar vervolgens nog in wurmen? Mercedes-Benz heeft de oplossing: de auto zet zichzelf wel op een vrije plek. Alweer ruim twee jaar geleden kregen de Duitsers dat in samenwerking met Bosch al voor elkaar met de S-klasse, nu heeft Mercedes-Benz toestemming om die functie in de praktijk aan te bieden.
De Mercedes-Benz S-klasse en de EQS krijgen binnenkort optioneel deze mogelijkheid. Voordat je al te enthousiast wordt: het gaat om slechts één parkeergarage in Stuttgart waar dit mogelijk wordt. De parkeergarage van APCOA bij het vliegveld van Stuttgart. P6, om precies te zijn. Daar testte Mercedes-Benz het automatisch parkeren twee jaar geleden ook al uit. De Duitse verkeerswaakhond KBA heeft nu zijn goedkeuring gegeven om de auto’s daar autonoom in te laten parkeren. Je moet er van tevoren een plek voor reserveren via de APCOA-app en vervolgens begrijpt de auto waar hij heen moet.
Uiteraard hoopt Mercedes dat deze goedkeuring snel leidt tot meer locaties om dit aan te kunnen bieden. Het plan is om het de komende jaren wereldwijd mogelijk te maken in honderden parkeergarages.

Lamborghini Huracán Sterrato: offroadgeweld met V10

De Lamborghini Huracán is van nature natuurlijk al een auto waarmee je niet bepaald anoniem door het leven gaat. Met de extra heftige Huracáns Tecnica en STO rijd je je al helemaal in de kijker, maar er is nu een versie die de aandacht van zelfs die sportieve topversies naar zich toe weet te trekken. Dit is de Lamborghini Huracán Sterrato, een opgehoogde en met cross-elementen overladen Huracán waarmee je je ook naast het asfalt moet kunnen vermaken.
Onlangs introduceerde Porsche met de 911 Dakar een gelimiteerde en hoog-op-de-poten-versie van de 911 en nu heeft ook Lamborghini een dergelijk model. Net als de 911 Dakar wordt de nieuwe Lamborghini Huracán Sterrato in een relatief kleine oplage gebouwd. Er komen er zelfs nog minder van dan van de 911 Dakar. Waar Porsche 2.500 exemplaren van de 911 Dakar gaat produceren, schroeft Lamborghini slechts 1.499 Huracáns Sterrato in elkaar.
Offroadpret kost snelheid
Er is nog een overeenkomst tussen de Porsche 911 Dakar en de Huracán Sterrato. Net als de 911 Dakar heeft ook de Huracán Sterrato niet de krachtigste motor die in de lage zustermodellen wel beschikbaar is. De Lamborghini Huracán Sterrato heeft namelijk de 610 pk en 560 Nm sterke versie van de 5.2 V10 die ook dienst doet in de achterwielaangedreven Huracáns Evo. Om indrukwekkende prestaties zit je echter niet verlegen. De Huracán Sterrato stampt in 3,4 seconden naar een snelheid van 100 km/h en snelt in 9,8 tellen naar de 200 km/h. De topsnelheid van de avontuurlijke Huracán is wel aanzienlijk lager dan die van zijn broertjes en zusjes. Hij loopt namelijk geen 310 km/h zoals de STO of zelfs 325 km/h zoals de Huracáns Evo, maar ‘slechts’ 260 km/h. Achter de 19-inch wielen met eromheen run flat-All Terrain-banden van Bridgestone houden zich koolstofkeramische remschijven schuil. Lamborghini heeft de Strada- en Sport-rijmodi aangepast aan het andere karakter van de Huracán Sterrato en geeft de auto zelfs een heuse Rally-modus.
Lamborghini Huracán Sterrato
De Lamborghini Huracán Sterrato is de productieversie van de gelijknamige concept-car die Lamborghini in 2019 presenteerde. Hij is voorzien van fikse zwarte kunststof opzetstukken op de wielkasten die de auto een stuk breder maken dan het origineel. In de bumpers zien we ook extra zwart kunststof en zaken als een extra set ledlampen én dakdragers zijn eveneens van de partij. Lamborghini voegt aluminum beschermplaten toe aan de onderzijde van de Huracán Sterrato en zet hoog boven de achterklep een luchthapper die enigszins vrij van opstuivend stof lucht moet kunnen binnenhalen. De veerwegen van de Sterrato zijn aan de voor- en achterzijde achtereenvolgens 3 en 3,4 centimeter groter dan die van de Huracáns die zich alleen op het asfalt thuisvoelen. Het interieur is volgehangen met speciaal alcantara en als bestuurder heb je niet alleen zicht op een hoogtemeter, maar ook op geografische coördinaten en meters die hellings- en stuurhoeken aangeven.
Lamborghini Huracán Sterrato
In februari rollen de eerste exemplaren van de Lamborghini Huracán Sterrato van de band in Sant’Agata Bolognese. Een vanafprijs weten we nog niet.
Afscheid
De Lamborghini Huracán Sterrato, waarvan zijn uitvoeringsnaam in het Italiaans iets betekent als ‘onverhard’, is de laatste nieuwe auto van Lamborghini die nog een benzinemotor zonder elektrohulp heeft. In 2024 moeten alle Lamborghini’s een (mild) hybride aandrijflijn hebben en daarmee luidt de Huracán Sterrato bij het merk dus het eind in van de traditionele verbrandingsmotor die volledig op eigen benzinekracht draait.

Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tron samen in de kou

Het is even schuiven bij Audi. Waar ‘e-tron’ vroeger stond voor een plug-in hybride aandrijflijn, is het tegenwoordig het EV-label van Audi. Inmiddels kennen we auto’s als de Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron en de E-tron GT, maar de EV-paraplu waar die auto’s onder zijn gehangen werd geïntroduceerd met een simpelweg E-tron geheten SUV. Die E-tron en de later verschenenen E-tron Sportback zijn recent gefacelift en om hun positie binnen de groeiende reeks e-tron-modellen duidelijk te maken, heten ze voortaan Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron. Je ziet het al: tussen de Q4’s e-tron en Q8’s e-tron is behoorlijk wat ruimte. Maar niet lang. De Audi Q6 e-tron en Q6 e-tron Sportback die je op deze foto’s ziet, vult het gat tussen de twee modelreeksen op.
Audi Q6 Sportback e-tron: met sterker aflopende daklijn.
Wat techniek betreft wordt de Audi Q6 e-tron een interessante. Hij staat namelijk niet op het MEB-platform dat je kent van auto’s als de Q4 e-tron en een reeks andere EV’s van de Volkswagen Group. Ook deelt de Q6 e-tron zijn basis niet met grote broer Q8 e-tron die nog grotendeels van MLB-techniek gebruikmaakt. De Q6 e-tron wordt de eerste modelreeks van Audi die op het door Audi en Porsche samen ontwikkelde PPE-platform komt te staan. Bij Porsche is het de elektrische Macan die deze basis introduceert.

Ook de productieversies van de A6 e-tron en deze A6 e-tron Avant krijgen PPE-techniek.
Dat nieuwe platform, dat onder meer ook onder de later te verschijnen A6 e-tron en A6 e-tron Avant komt, maakt dankzij 800V-architectuur onder meer relatief hoge laadvermogens en behoorlijke hoeveelheden pk’s mogelijk. Porsche zei onlangs dat de elektrische Macan rapper kan snelladen dan de Taycan. Dat belooft wat, het maximum laadvermogen van de Taycan bedraagt namelijk 270 kW. Daarbij zou die Macan volgens Porsche aanvankelijk tot 612 pk sterk worden, al komen er natuurlijk ook mildere varianten en valt ook niet uit te sluiten dat er krachtigere versies komen. Bij Audi lijken vermogens in de 600 pk-regionen voorbehouden te zijn aan de RS-versie van de Q6 e-tron, die komt namelijk ook.
Op deze foto’s zijn zowel de Audi Q6 e-tron als zijn dynamischer gelijnde Sportback-broer in het noorden van Zweden nabij de poolcirkel gesnapt. We verwachten de Audi’s Q6 e-tron volgend jaar op de markt.
Audi Q6 zonder e-tron
Er bestaat overigens al een SUV van Audi die Q6 heet. Die moet het zonder de e-tron-toevoeging doen en wordt door de Chinese joint-venture SAIC Audi in China verkocht. Die Audi Q6 moet je zien als Audi’s versie van de hier niet leverbare Volkswagen Atlas/Teramont. Onderhuids vind je gewoon het MQB-platform. Veder verkoopt Audi in China een hier onbekende elektrische SUV die Q5 e-tron heet. Die Q5 e-tron is op zijn beurt een zevenpersoons elektrische SUV met MEB-techniek die je weer kunt zien als Audi’s equivalent van de hier ook niet leverbare Volkswagen ID6. De ID6 is weer het iets grotere alternatief voor de ID4 en ID5.

'Notoire drankrijder moet levenslange rijontzegging krijgen'

Alcoholmisbruik in het verkeer blijft een probleem. Controles, alcoholsloten en campagnes hebben daar geen eind aan weten te maken. Dan is het maar tijd voor striktere maatregelen, zo lijkt de VVD te denken. De partij komt nu met het voorstel om een notoire drankrijder levenslang de rijbevoegdheid te ontzeggen, meldt RTL Nieuws. Het gaat dan om bestuurders die meermaals tegen de lamp gelopen zijn en slachtoffers hebben gemaakt. Ook asociale weggebruikers met een dergelijke ‘staat van dienst’ moet levenslang hun rijbewijs kwijt kunnen raken.
Momenteel is er nog een maximumstraf van tien jaar rijontzegging. Dat moet veranderen, zo licht VVD-kamerlid Daniël Koerhuis toe: “Het gaat hier om roekeloze bestuurders die opzettelijk het risico nemen dat ze een zwaar ongeluk veroorzaken.” Koerhuis legt dit voorstel binnenkort officieel voor aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het is, mocht het zover komen, aan een rechter om te bepalen of de levenslange ontzegging van de rijbevoegdheid een passende straf is.

Dit is de elektrische Opel Astra

Enkele maanden nadat Opel medio vorig jaar het doek trok van de geheel nieuwe Astra, maakte het merk bekend dat er ook een volledig elektrische versie van zou komen. Die is er nu. Dit is de elektrische Opel Astra-e. Wie de reguliere hatchback niet ruim genoeg is hoeft niet meteen uit te wijken naar een EV van een andere fabrikant. Er is namelijk ook een elektrische Opel Astra-e Sports Tourer!
De huidige generatie Opel Astra is een echt Stellantis-kind en dus deelt het model zijn techniek met een stel andere modellen uit die enorme familie, waaronder de DS 4 en de Peugeot 308. De elektrische hardware die Opel in de Astra-e stopt, komt niet geheel verrassend dan ook sterk overeen met de techniek van de eerder dit jaar gepresenteerde elektrische Peugeot e-308.
Opel Astra-e Sports Tourer
Specificaties Opel Astra-e
De elektrische Opel Astra-e en Astra-e Sports Tourer hebben een 54 kWh accu met een bruikbare capaciteit van 51 kWh. Daar komen de elektrische Astras tot 416 kilometer ver mee. De actieradius van de Astra-e is daarmee 16 kilometer groter dan het bereik van 400 kilometer dat Peugeot over de e-308 communiceerde. De elektrische Astra-e’s hebben een 11 kW-boordlader. Aan een 100 kW-snellader is het accupakket in zo’n 30 minuten tot 80 procent van zijn capaciteit vol te laden met stroom.
Net als in de e-308’s worden ook in de elektrische Opel Astra-e de voorwielen aangedreven door een 156 pk sterke elektromotor. Het maximum koppel bedraagt 270 Nm. Opvallend is de topsnelheid van de Astra-e, die is voor een EV in een relatief conventioneel segment met 170 km/h niet bepaald laag.
Laden kost laadruimte
De bagageruimte van de elektrische Astra’s is overigens wel kleiner dan die van de versies met benzine- of dieselmotoren. Zo slokt de Astra Sports Tourer met verbrandingsmotor namelijk 608 tot 1.634 liter op. De elektrische Astra-e Sports Tourer lust met 516 liter in de basis al ruim 90 liter minder. Gooi je de achterbank plat, dan kan je in de Astra-e Sports Tourer voor 1.553 liter aan spul mee brengen. Dat is 81 minder.
Vooralsnog is de MG 5 Electric de enige elektrische stationwagen op de Europese markt die je daadwerkelijk kunt kopen. Volgend jaar is MG’s 5 Electric met de komst van de elektrische Opel Astra, Peugeot 308 en de stationversies daarvan dus een stuk minder uniek.
Opel wordt elektrisch
De elektrische Astra is natuurlijk niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste elektrische Opel. De Rocks-e is het kleinste lid van Opel’s elektrische modellenreeks die verder uit de Corsa-e en Mokka-e bestaat. Daar komt nu dus de elektrische Astra-e bij. Vanaf 2028 verkoopt Opel in Europa enkel nog elektrische auto’s.

Suzuki Across €2.500 duurder, maar niet zonder reden

Voor de Suzuki Across ben je momenteel nog €54.900 kwijt, maar met ingang bedraagt de prijs van de plug-in hybride SUV €57.350, zo kan AutoWeek melden voordat Suzuki er zelf ruchtbaarheid aan geeft. Je bent straks dus €2.450 meer kwijt voor de Across dan voorheen. Een loze prijsverhoging is het echter niet, je krijgt er namelijk meer voor terug.
Nu met een volledig digitaal instrumentarium en een groter infotainmentscherm.
De Suzuki Across krijgt namelijk een nieuw digitaal instrumentarium. De Across had al een gedeeltelijk digitale klokkenwinkel met een diameter van 7-inch, maar de tellerbak is voortaan volledig virtueel en meet nu 12,3-inch. Daarmee verdwijnen onder meer de analoge wijzertjes om de inhoud van de benzinetank en de status van het accupakket aan te geven.
Deze gedeeltelijk digitale klokkenwinkel met aan weerszijden analoge wijzers verdwijnt.
Maar er is meer. Zo vervangt Suzuki het 9-inch grote scherm van het infotainmentsysteem voor een aanzienlijk forser exemplaar. Het nieuwe infotainmentsysteem meet 10,5 inch.
Ook bpm speelt een rol
Die twee nieuwe grotere schermen zorgen zelf niet alleen voor de prijsverhoging. Zo is de nieuwe prijs van de Suzuki Across onder meer gebaseerd op de hogere bpm-tarieven die met ingang van 2023 gelden. Die hogere bpm-tarieven gaan hand in hand met een verlaging van de CO2-schijfgrenzen met 2,3 procent. Door deze maatregelen wordt de Suzuki Across – net als nagenoeg alle andere benzine- en dieselauto’s – met ingang van 2023 dus net even harder gepakt door de fiscus.
Het nieuwe, grotere en nu volledig digitale instrumentarium.
Suzuki Across
De Across is zoals wellicht bekend een broertje van een model van Toyota. Waar de Suzuki Swace in feite een Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid met een Suzuki-sausje is, is de Across een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid met een Suzuki-front, andere beeldmerken en een op bepaalde punten afwijkende standaarduitrusting. In Nederland is de Suzuki Across altijd uitgevoerd als rijk uitgeruste Style. De plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit een 2.5 viercilinder die 185 pk en 227 Nm levert. Die benzinemotor werkt samen met een twee elektromotoren die het systeemvermogen op 306 pk brengen. Uit de 18 kWh accu moet je zo’n 75 elektrische kilometers kunnen persen.
Naast de Swace en Across zijn er meer auto’s van Suzuki die stiekem een Toyota zijn, al vind je die niet in Nederland. Zo is deze Suzuki Landy een Toyota Noah en is zijn deze Suzuki Grand Vitara een deze Toyota Urban Cruiser Hyryder broertjes van elkaar.  Toyota leent zelf de Baleno van Suzuki voor de Starlet en de Glanza.

Generated by Feedzy