Ford gaat Tesla-laadaansluiting gebruiken in VS, klaar voor Superchargen

Voor Europeanen levert dit nieuws wellicht opgetrokken wenkbrauwen op. Hier kunnen vrijwel alle elektrische auto’s immers al aan de Tesla Supercharger, dankzij de openstelling voor andere merken door Tesla en het universele gebruik van de  CCS-laadstandaard. In de VS is dat echter anders. Daar geldt voor niet-Tesla-EV’s de CCS1-combostekker als de standaard voor snelladen, net even anders dan ‘onze’ CCS2-combo. Tesla’s gebruiken in de VS nog altijd een eigen, veel compactere snellaadaansluiting, zoals die ook in Europa aanvankelijk werd gevoerd op de Model S en Model X. Die stekker wordt officieel de ‘North American Charging Standard’ (NACS) genoemd, maar is dat door die tweedeling dus bepaald niet.
Dit verschil betekent ook dat de openstelling van Tesla-Superchargers voor andere merken een lastig verhaal is in de VS en Canada. Jammer, want zeker in Noord-Amerika is Tesla’s snellaadnetwerk compleet superieur aan de alternatieven. Dat lijken ze bij Ford nu ook in te zien. Het merk kondigt aan dat bestuurders van een elektrische Ford vanaf het voorjaar van 2024 terechtkunnen bij de 12.000 Supercharger-locaties van Tesla, dan nog met een speciaal voor dat doel en door Tesla ontwikkelde adapter. Later, vanaf 2025, wordt de Tesla-laadaansluiting de standaard voor elektrische Fords in Noord-Amerika. In beginsel gaat het dan om de Ford Mustang Mach-E en de Ford F-150 Lightning, want de nieuwe Ford Explorer is een puur Europese aangelegenheid. Fords met een Tesla-aansluiting zullen overigens net als Tesla’s een adapter moeten gebruiken om bij andere snelladers te kunnen laden, maar dat is volgens Ford beter dan andersom. Betalen gaat net als bij Tesla volledig geautomatiseerd, maar dan via de Ford-app in plaats van de Tesla-app.
Andere merken?
Deze samenwerking is uiterst interessant, omdat het de vraag oproept of andere merken gaan volgen. De Tesla-laadaansluiting is ontegenzeggelijk compacter en fraaier dan de dubbele CCS-poort, maar het leek er lang op dat de keuze voor CCS nu eenmaal al gemaakt was. Onder meer het kleine Aptera opteerde al eerder voor het standaardiseren van de Tesla-norm, maar Ford is het eerste grote merk dat op dit vlak zijn meerdere erkent in Tesla.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Generated by Feedzy