Chinese auto's in Nederland 5x populairder dan in Duitsland
Er zullen er nog best een paar bij komen, maar inmiddels is het verschijnsel ‘Chinees automerk’ in Nederland – en op de gehele Europese automarkt – niet meer nieuw. Ze zijn er, en ze zullen voorlopig nog wel blijven ook. De merken, zoals BYD en Nio, weten de opinies behoorlijk te verdelen. Menigeen vindt het ethisch, milieutechnisch en/of geopolitiek onverantwoord om een auto uit China te kopen, terwijl anderen schermen met het gegeven dat er toch al (vrijwel) geen auto’s meer te koop zijn waar géén onderdelen van Chinese makelij in zitten. Je kunt dus wel ‘Europees’ kopen, maar ‘Chinees’ kopen doe je hoe dan ook.
Dat er genoeg Nederlanders zijn die het onvoldoende interesseert – of niet uitmaakt – dat ook het logo op het neusje van hun auto in China bedacht is, blijkt wel als je kijkt naar de snelgroeiende verkoopaantallen van de Chinese merken in Nederland. In 2022 scoorden alle Chinese merken samen nog een marktaandeel van 1,57 procent in Nederland, waar dat over januari tot en met april van dit jaar al 4,07 procent is (zie tabel hieronder). Het is in Nederland vooral Lynk & Co dat bijdraagt aan de reden voor het trekken van de volgende conclusie: er zijn – mede door het groeiende aanbod – steeds meer Nederlanders die het kopen van een Chinese auto dermate prima vinden, dat ze het ook daadwerkelijk doen.
De Lynk & Co 01 is het levende bewijs dat een nieuwe, Chinese merknaam flinke verkoopcijfers niet in de weg zit.
Producten uit eigen land
Of dat meer over Nederlanders zegt of meer over het aanbod? Om die vraag deels te kunnen beantwoorden, nemen we een kijkje over de grens met Duitsland. Ook daar is menig Chinees merk inmiddels actief. En wat blijkt? De Duitsers zijn er verhoudingsgewijs nog niet zo weg van. De Chinese merken zijn bij de oosterburen samen goed voor een marktaandeel van 0,79 procent – ruim vijf keer kleiner dan in Nederland.
We weten allemaal dat mensen nu eenmaal graag auto’s van merken uit hun eigen land kopen en in Duitsland zijn dat er nogal wat. Het zal voor ‘vreemde’ merken door de bank genomen dus lastiger zijn om wat marktaandeel weg te kapen in een land als Duitsland of Frankrijk, landen met ‘eigen’ merken, dan in Nederland. Hier hebben we immers geen volumemerk dat om nationalistische dan wel financiële redenen de voorkeur verdient, wat ongetwijfeld een van de redenen is dat de Chinese merken het hier verhoudingsgewijs beter doen dan in Duitsland.
De Ora Funky Cat is een van de Chinese auto’s die je in Duitsland al tegenkomt, maar in Nederland nog niet.
Populariteit elektrisch rijden
Ook is elektrisch rijden in Nederland momenteel iets populairder dan in Duitsland. Omdat het Chinese aanbod voor een behoorlijk deel volledig of deels elektrisch is, helpt dat de Nederlandse verhoudingen ook in het voordeel van de Chinezen. In Nederland is die elektrische aandrijving immers wat vaker een aanschafargument.
We zijn je overigens nog een stukje verantwoording schuldig als het gaat om de selectie van de Chinese merken. Zoals je in de tabel hieronder ziet, noemen we Polestar en Smart apart, terwijl we bijvoorbeeld Lynk & Co en MG wel ‘gewoon’ meetellen. Waarom we dat zo doen?
De Smart #1, net als de Polestar 2 een Chinees én Europees product.
Verantwoording
Wel, MG mag van oorsprong dan wel een Europese merknaam zijn, maar is volledig in handen van het Chinese SAIC en werd ook als zodanig geherintroduceerd op de Europese markt. Lynk & Co is een geheel nieuwe merknaam en bovendien een merk met een nieuwe, eigen designtaal. Door de gemiddelde consument zullen merk en product dus als ‘nieuw’ en ‘vreemd’ ervaren worden. Lynk & Co is voor het grootste deel in Chinese handen, dus tellen we ook dat merk mee.
Dan Polestar en Smart. Voor Polestar geldt dat de producten qua ontwerp veel gemeen hebben met het qua imago ‘Europese’ Volvo dat de consument allang kent. Het is dan wel goeddeels Chinees als je kijkt naar de eigenaren, maar doet Europees aan. Daarbij was Polestar ook al een bekende naam als performancelabel van Volvo.
Dan Smart: ook die naam is Europees, maar het merk is tegenwoordig eveneens voor de helft van het Chinese Geely. Sinds de Chinese inmenging richt het zijn pijlen op nieuwe marktsegmenten, wat het in Duitsland met de Smart #1 al doet. Omdat ook die auto zich met een deels Europese achtergrond maar ‘op Chinees initiatief’ mengt, scharen we ‘m net als Polestar in de twijfelcategorie.
Tellen we de Smart #1- en Polestar-verkopen mee, dan komen we voor Nederland uit op een Chinees marktaandeel van 4,43 procent, en voor Duitsland van 1,04 procent. In Duitsland is de groei van het aandeel door dat meetellen overigens significant steviger, omdat de Smart #1 daar al veelvuldig geregistreerd werd en in Nederland niet.
Wat als jij een nieuwe (elektrische) auto wilde kopen, zou je de Chinese merken dan links laten liggen of niet? En hoe kijk je daartegenaan als het gaat om ’twijfelgevallen’ Polestar en Smart #1?
Merk
Model
Verkopen DE (jan t/m apr)
Verkopen NL (jan t/m apr)
Aiways
U5
6
27
U6
17
–
BYD
Atto 3
105
381
Han
3
11
Tang
3
4
Ora (Great Wall Motors)
Coffee 01
7
–
Funky Cat
268
–
Hongqi
E-HS9
–
28
Lynk & Co
01
1.305
3.595
MG
4
3.219
376
5
421
231
EHS
1
136
Marvel R
229
75
RX6
358
–
ZS
758
279
Nio
EL7
56
21
ET5
63
11
ET7
42
14
Totaal
6.861
5.189
Marktaandeel
0,79 %
4,07 %
Polestar
2
1.579
462
Smart
#1
627
–
Totaal incl. Smart en Polestar
9.067
5.651
Marktaandeel incl. Smart en Polestar
1,04 %
4,43 %
Het totale aantal registraties van nieuwe auto’s in Duitsland is 869.765 en in Nederland 127.597. Beide over de periode januari tot en met april 2023.