Einde verhaal voor Volkswagen Golf met verbrandingsmotor
Hoe de toekomst van de Volkswagen Golf eruitziet nu het merk al enkele jaren de elektrische ID3 verkoopt, was lang onzeker. Even leek Volkswagen zelfs nog geen besluit te hebben genomen over het voortbestaan van de Golf, al bevestigde topman Thomas Schäfer in november vorig jaar dat de Golf naast de ID3 gewoon bestaansrecht heeft en dus krijgt. Modelnaam Golf leeft in de toekomst voort, maar wordt mogelijk ook aan het ID-label gehangen.
Tegen het Duitse Automobilwoche zegt Schäfer dat de Volkswagen Golf in 2024 vrij grondig wordt vernieuwd. Zeer waarschijnlijk heeft de topman het over de komst van een gefacelifte versie van de huidige generatie Golf. Volgens Schäfer kan de Golf het na die vernieuwingsronde tot het eind van dit decennium uitzingen. “[…] Daarna zullen we kijken hoe het segment zich ontwikkelt. Als de ontwikkelingen in de wereld omstreeks 2026 of 2027 opeens heel anders zijn dan we nu denken, zou er zomaar gewoon een nieuwe Golf kunnen komen.” Daarmee heeft Schäfer het waarschijnlijk over de komst van een niet-elektrische Golf. Maar dat die komt, lijkt dus onwaarschijnlijk. Volkswagen gaf eerder aan dat het vanaf 2033 in Europa nog enkel elektrische personenauto’s verkoopt.
Wanneer Volkswagen van de Golf definitief een volledig elektrisch model maakt? Volgens topman Schäfer op z’n vroegst in 2028 als het nieuwe SSP-platform klaar is voor gebruik. De Golf-aanduiding zal in ieder geval niet verdwijnen, zo herhaalt Schäfer. “Het mag duidelijk zijn dat we iconische namen als Golf, Tiguan en GTI niet opgeven maar dat we ze overhevelen naar de elektrische wereld.”
Sinds 1983 heeft Volkswagen in Nederland verspreid over acht generaties bijna 682.000 exemplaren van de Golf verkocht. Daarmee is de Golf met afstand de best verkochte modellijn van Volkswagen in ons land. Op plek twee vinden we – geteld vanaf 1983 – immers de Volkswagen Polo met 396.427 geleverde exemplaren.