Tavares: 'Uitzondering voor e-fuels verandert weinig'
Aanvankelijk was het idee dat er in de EU per 2035 effectief een ban op brandstofmotoren zou komen, maar nu is er op het laatste moment nog een uitzondering gemaakt voor alternatieve brandstoffen. Verbrandingsmotoren die lopen op zogenoemde CO2-neutrale ‘e-fuels’ mogen dan nog wel gebruikt worden. In de praktijk kan dat vooral interessant zijn voor fabrikanten van exclusieve (sport)auto’s, omdat de alternatieve brandstoffen waarschijnlijk behoorlijk prijzig worden. Carlos Tavares verwacht ook niet dat het veel zal veranderen aan de richting waarin autofabrikanten zich tot nu toe hebben ontwikkeld met het oog op 2035.
De topman van het op één na grootste autoconcern in Europa stelt volgens Autonews dat al in 2014 en 2015 de huidige koers van het toenmalige Groupe PSA richting een meer elektrisch aanbod ingezet is. Daar wijkt men nu niet meer van af, ook niet als het wel had gekund. Volgens Tavares staan e-fuels ook nog enigszins in de kinderschoenen: “Ik denk dat e-fuels een technologie is die nog ontwikkeld wordt. De industrie moet nog aantonen dat ze CO2-neutraal zijn, aan de ene kant hoe koolstof afgevangen wordt en aan de andere kant wat er aan koolstof uitgestoten wordt door de motor.” Bij Stellantis gaat gewoon nog alles op alles voor elektrisch rijden, aldus Tavares: “We zijn goed op weg om de elektrificatie te leveren die de EU verwacht.”