Test: Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 225/45 R18 2023

Als je nieuwe banden nodig hebt, kom je voor lastige keuzes te staan. Een blik op de sites van de bandenhandel leert dat het aanbod overweldigend is. Er zijn tussen de zestig en tachtig merken in de diverse prijsklassen, maar welke moet je kiezen? Je kunt het beste de volgende regels in acht nemen.

Koop geen kat in de zak, maar informeer je over het prestatiepotentieel van de band op basis van deskundige tests. 
Wacht niet te lang met bestellen, de testwinnaars stijgen in prijs naarmate de vraag toeneemt, of zijn snel uitverkocht.
Zorg ervoor dat je aanbiedingen van online en gespecialiseerde bandenzaken vergelijkt, en vraag altijd naar de prijzen inclusief montage, balanceren en afvoer van oude banden. Overigens kun je ook op een heel andere manier geld besparen, want automobilisten vervangen hun banden domweg te snel, zo blijkt uit een onderzoek van Michelin.
Meet daarom eerst de profieldiepte van je oude banden, in het ideale geval met een profielmeter (kost slechts enkele euro’s) in de belangrijkste profielgroeven. Pas als de profieldiepte minder dan drie tot vier millimeter bedraagt of het rubber meer dan zes jaar oud is, moet je vervanging overwegen.

Dit is tegelijk dus een manier om geld te besparen en meteen het milieu een dienst te bewijzen. Welke band echt het voordeligst is, kun je niet alleen aan de hand van de aanschafprijs bepalen, zoals onze kostenanalyse laat zien. Aan het eind van onze bandentest gooit de prijs-prestatieverhouding, waarbij we rekening houden met de verwachte levensduur in kilometers in combinatie met het brandstofverbruik, voor menige kandidaat roet in het eten.
De kandidaten
Bij een eerste veiligheidscontrole testen we de remweg van alle testdeelnemers, die we hebben gekocht in onafhankelijke winkels, gemeten op nat (beginsnelheid 80 km/h) en droog wegdek (beginsnelheid 100 km/h). Alleen de twintig best remmende banden komen in aanmerking voor de hoofdronde van de test. Naast de meeste premium testdeelnemers doorstaan enkele laaggeprijsde banden van fabrikanten als Linglong, Maxxis, GT Radial en Giti deze ronde.
In de hoofdronde:

Hankook Ventus S1 evo³ 
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 
Pirelli P Zero PZ4 
Yokohama Advan Sport V107 
Continental PremiumContact 7
Michelin Pilot Sport 5 
Linglong Sport Master 
Falken Azenis FK520 
Maxxis Victra Sport 5 VS5
Toyo Proxes Sport 2 
Kumho Ecsta PS71 
Sava Intensa UHP 2 
Dunlop Sport Maxx RT 2 
Nexen N’Fera Sport 
GT Radial SportActive 2 
Bridgestone Turanza 6 
Uniroyal RainSport 5 
Fulda SportControl 2 
Giti GitiSport S2 
Kleber Dynaxer UHP

Onvoldoende voor de eindronde 
21 Ceat SportDrive 
22 Federal Evoluzion ST-1 
23 Avon ZV7 
24 Cooper Zeon CS8 
25 Lassa Driveways Sport 
26 Laufenn S Fit EQ+ 
27 Sumitomo HTR Z5 
28 Gripmax SuperGrip Pro Sport 
29 Vredestein Ultrac Vorti + 
30 Apollo Aspire 4G 
31 Firestone Roadhawk 
32 Infinity Ecomax 
33 Sportiva Super Z+ 
34 Barum Bravuris 5HM 
35 Matador MP47 Hectorra 3 
36 Radar Tyres Dimax R8+ 
37 Viking ProTech NewGen 
38 Riken Ultra High Performance 
39 Platin RP420 Summer 
40 Orium Ultra High Performance 
41 Semperit Speed-Life 3 
42 Tomason Sportrace 
43 Imperial EcoSport 2 
44 Zeetex HP6000 eco 
45 Rotalla Setula S-Race RU01 
46 Minerva F205 
47 Tracmax X Privilo TX3 
48 Tristar SportPower 2 
49 Triangle Sportex TH201 
50 Zeta Alventi

Nat wegdek
Rijgedrag: Wat betreft het rijgedrag op nat wegdek bieden de dure producten van Pirelli, Goodyear en Continental duidelijk betere prestaties. Bij de budgetmerkbanden verrassen de Maxxis Victra Sport 5 en de Advan Sport V107 van Yokohama met dynamische en harmonieuze rijeigenschappen.
Zijwaartse grip: Een goede zijwaartse grip is de basisvoorwaarde voor een veilig rijgedrag. De dure banden van de premium fabrikanten, vooral de Pirelli P Zero PZ4, kunnen zich duidelijk onderscheiden van het overige deelnemersveld. Op lowbudgetbanden daarentegen gleed onze testauto over de voorwielen de bocht uit alsof hij over zeep reed.
Remmen: Er zit een verschil van bijna zeven meter tussen de best remmende band op nat wegdek, die van Hankook, en de bij dit testonderdeel als laatste merkband geëindigde Fulda, die in de voorkwalificatie twintigste werd. De prestaties van de lowbudgetband laten zien hoeveel slechter het kan, met nog eens zeventien meter extra remweg.
Aquaplaning en bochtaquaplaning: De vijfde generatie Uniroyal RainSport doet zijn naam als regenband eer aan. De GitiSport S2 kan ook effectief water onder het loopvlak absorberen of verplaatsen. Minder grote reserves bieden Sava, Kleber en Nexen.

Droog wegdek
Remmen: Bij de noodstop met een beginsnelheid van 100 km/h is er zeven meter of anderhalve voertuiglengte verschil tussen de best remmende banden van Goodyear en Hankook en een lowbudgetband. Aan het eind van een file zou dat betekenen dat er met de lowbudgetband een aanrijding plaatsvindt met een snelheid van 41 km/h.
Rijgedrag: Maximale veiligheid en uitstekende dynamische rijeigenschappen bieden vooral de kandidaten van Pirelli en Goodyear, maar met de producten van Giti en Uniroyal voelt de BMW wat sponzig.
Geluid (bij voorbijrijden): De wetgever verlangt steeds minder geluidsoverlast, dus kijken we ook naar het afrolgeluid van banden. De Dynaxer UHP van Kleber geeft het goede voorbeeld met een lage geluidsproductie.
Levensduur: Hoeveel kilometer gaat een band mee voordat hij de wettelijke minimale profieldiepte (1,6 mm) bereikt? Deze zogenoemde slijtagetest voeren we uit op een rollenbank. De Goodyears behalen verreweg het beste resultaat met ruim 63.000 kilometer. De Chinese Linglongs zijn al na de helft van die kilometrage versleten.
Prijs/levensduur: Een goedkope band kan zomaar een duurkoop blijken in de praktijk. Bij dit testonderdeel zijn er grote verschillen. Als we de aanschafprijs omrekenen naar de verwachte kilometrage, kost de Goodyear € 8,70 per 1.000 kilometer, terwijl de duurdere Pirelli met een lagere kilometrage meer dan het dubbele kost (€ 19,51 per 1.000 kilometer).
Rolweerstand: Hoe lager de kracht die nodig is om het wiel gewoon draaiende te houden, hoe beter de band het brandstofverbruik kan verminderen. Bovenaan de tabel maken de producten van Bridgestone en Kleber met hun lage rolweerstand indruk met keurige resultaten, terwijl Yokohama onderaan teleurstelt met veel te hoge waarden.
Uitgebreide resultaten en grafieken
Alle resultaten zijn ook weergegeven in grafieken, net als een overzicht van alle banden en hun prestaties. Deze kunnen we niet op de webpagina tonen maar je vindt die in het PDF dat je op deze pagina kunt downloaden.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 16 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Generated by Feedzy