Nieuwe massaclaim tegen Renault om 'sjoemeldiesels'

Renault is in Nederland voor de rechter gesleept vanwege een nieuwe massaclaim in verband met het dieselschandaal. Volgens de stichting Emission Claim heeft het Franse Renault jarenlang gesjoemeld met de uitstoot van dieselauto’s waardoor de betrokken auto’s volgens de stichting tot wel zestien keer de wettelijke toegestane hoeveelheid schadelijke stikstoffen uitstoten. Het gaat om ongeveer 300.000 auto’s die zijn gemaakt tussen 2009 en 2019. Stichting Emission Claim beroept zich hierbij op onderzoek van de Deutsche Umwelthilfe uit 2016 en 2017. Dat constateerde destijds bij 1.5 dCi- en 1.6 dCi-motoren in de Renaults Captur, Kadjar en Scénic een veel hogere NOx-uitstoot dan toegestaan. De grootste uitschieter was de Renault Captur met 110 pk sterke 1.5 dCi, die tot wel 16,5 keer teveel stikstofmonoxide zou uitstoten.
De betrokken Nederlandse dieselrijders worden door stichting Emission Claim opgeroepen om zich te melden. Emission Claim wil voor hen ongeveer 20 procent van het aankoopbedrag terugeisen, waardoor de claim volgens een snelle berekening van een woordvoerder zomaar zou kunnen oplopen tot €3 miljard. Volgens de stichting is het van groot belang dat zoveel mogelijk mensen zich melden. “Zodat wij voor de komende rechtszaak op 8 december met zoveel mogelijk aangesloten gedupeerden voor de rechtbank in Amsterdam staan”, staat in een verklaring.
Het is in Nederland niet de eerste zaak tegen Renault. Eerder diende stichting Car Claim ook al een grote massaclaim in tegen Renault en dochter Dacia vanwege het dieselschandaal. Bij de bekendmaking van die claim in november vorig jaar werd gesproken van een claimbedrag tot zo’n €1 miljard. Car Claim voert samen met de Consumentenbond procedures tegen meerdere autofabrikanten. De zaak van stichting Emission Claim wordt gefinancierd door de Amerikaanse claimadvocaat Steve Berman die in de Verenigde Staten al heeft gezorgd voor grote schikkingen, onder meer in zaken over het dieselschandaal tegen Volkswagen en Mercedes. Hij financiert in ons land naast de zaak tegen Renault ook dieselclaimzaken tegen Mercedes en Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën en Opel.
Renault wijst de aantijgingen net als vorig jaar van de hand. In een verklaring aan AutoWeek laat Renault Nederland weten: “Alle voertuigen van Renault Group zijn en worden gehomologeerd in overeenstemming met de wet en de reglementen van de landen waarin de voertuigen worden verkocht. Renault voertuigen zijn niet uitgerust met fraudesoftware voor antipollutiesystemen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy