Eerste nieuwe Moskvitch is Chinese JAC met Russische badge

Zeer binnenkort begint in een voormalige Renault-fabriek in Rusland de productie van de eerste nieuwe Moskvitch. Dat is een auto van het Chinese JAC: een Sehol Yao, maar dan met andere badges. Dat blijkt uit de berichtgeving van Russische autonieuwssites. Ook gaan er al verhalen rond over het tweede model van Moskvitch, een gerebadgede cross-over van JAC.
Maar eerst is het tijd voor de liftback op basis van de Sehol Yao. Kleine kanttekening: dat is niet de auto op de foto’s, want dat is een JAC A5. De Sehol Yao toont echter sterke gelijkenissen met de A5, want de auto’s delen hun koets. Wil je weten hoe de nieuwe Moskvitch eruit ziet, denk dan aan de afgebeelde A5 met andere bumpers en lichtunits. Aan de productielijn waar de ‘nieuwe’ liftback van af moet komen rollen, wordt momenteel de laatste hand gelegd door Kamaz. Dat bedrijf, van origine vrachtwagenbouwer, is samen met de Russische staat eigenaar van de ex-Renault-fabriek.
Lada-tegenhanger
De Moskvitch-liftback heeft naar verwachting net als zijn JAC-broertje een 1,5-liter turbomotor onder zijn kap met een vermogen van 150 pk. Qua afmetingen komt het model grofweg overeen met een Skoda Octavia: 4,77 meter lang, 1,83 meter breed, 1,5 meter hoog. Naar verwachting wordt-ie concurrerend geprijsd ten opzichte van de afgelopen jaar nog gefacelifte Lada Vesta, vorig jaar de bestverkochte auto van Rusland. Dat mag ook wel, want het is de bedoeling dat Moskvitch het voor elkaar krijgt de Russische automarkt enigszins uit het slop te trekken. De productie start dan ook nog dit jaar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy