Betaalde diensten in auto: 'autokopers lopen er niet warm voor'

“Gefeliciteerd met uw nieuwe auto, meneer Jansen! Voor het gebruik van stoelverwarming, adaptieve cruise control en de parkeerassistent kunt u hier uw creditcardgegevens invullen. Er wordt dan maandelijks een bedrag afgeschreven indien u deze opties gebruikt.” Dit klinkt wellicht vrij absurd, maar dit wordt volgens sommige autofabrikanten de normaalste zaak van de wereld. Het achteraf betalen voor extra’s in je auto is een manier voor fabrikanten om ook na de levering van een auto extra geld te verdienen aan de auto. Tegelijk geeft het de klant de mogelijkheid om later toch nog voor meer opties te gaan, maar het aankoopbedrag van de auto te drukken. Klinkt niet heel verkeerd? Nou, volgens Cox Automotive worden maar weinig mensen blij van dit idee.
Uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf is gebleken dat maar liefst driekwart van de autokopers niet zit te wachten op extra betaalde services in nieuwe auto’s, bericht Automotive News. Vooral het bijbetalen voor comfort- of veiligheidverhogende zaken ziet men niet zitten. Niet heel verrassend dus dat BMW’s plan van eerder dit jaar om stoelverwarming een maandelijks betaalde optie te maken het bedrijf op veel kritiek kwam te staan. Volgens een analist van Gartner zit de grootste uitdaging voor autofabrikanten erin om een betaalde dienst goed te ‘verpakken’: “Het grote raadsel is hoe een autofabrikant gebruik kan maken van OTA-updates en de functie kan aanbieden als een eenmalige betaling of abonnement op een manier die de klant ziet als waardeverhogend en niet als afzetterij.”
Zou jij openstaan voor betaalde diensten in je auto? Laat het weten in de reacties!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy