Audi's sportiefste elektrische SUV betrapt

Samen met Porsche heeft Audi het Premium Platform Electric (PPE) ontwikkeld, een modulaire basis voor relatief hoog in de markt gepositioneerde elektrische auto’s. Porsche parkeert onder meer zijn toekomstige elektrische Macan op dat platform en bij Audi komen auto’s als de nog te onthullen A6 E-tron, A6 Avant E-tron en Q6 E-tron op die basis te staan. De Audi Q6 E-tron – die ook een sportiever gelijnde Sportback-broer krijgt – komt ongetwijfeld met een reeks elektrische aandrijflijnen beschikbaar. We weten nu ook er ook een sportieve topversie van komt met de bekende RS-toevoeging.
De komst van het PPE-platform is binnen de Volkswagen Groep best ‘een dingetje’. De nieuwe modulaire techniek maakt dankzij 800v-technologie onder meer hoge laadsnelheden mogelijk en is geschikt voor achter- en vierwielaandrijvers. Bij de presentatie van de A6 e-tron-studiemodellen gaf Audi aan dat vermogens van 476 pk en 800 Nm totaal geen probleem zijn en het merk hintte in gesprek met AutoWeek al op de komst van nog sterkere RS-smaken. Onlangs gaf Porsche meer informatie vrij over zijn elektrische Macan en sprak onder meer over een versie met een vermogen van 612 pk en 1.000 Nm. Het merk sloot niet uit dat er later zelfs nog krachtigere smaken verschijnen. Daarmee weten we in zekere zin ook wat we van de Audi RS Q6 E-tron kunnen verwachten.
Met 612 pk en 1.000 Nm ligt het vermogen van van de RS-versie van de Audi Q6 E-tron al boven dat van bijvoorbeeld de huidige RS6 Avant die 600 pk en 800 Nm uit een 4.0 V8 perst. Reken dankzij de directe vermogensafgifte van de elektrische aandrijflijn van de Audi RS Q6 E-tron in ieder geval op razendsnelle sprinttijden, ondanks het ongetwijfeld niet bepaald malse wagengewicht. Het is onder meer de op deze foto’s zichtbare fors ogende remmerij dat weggeeft dat we met de RS-versie te maken hebben.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy