Peugeot 205 GTI krijgt langere adem

De Peugeot 205 GTI is met afstand de versie van de verre 208-voorvader die bij menig autoliefhebber de handen op elkaar krijgt. Onze eigen Joas van Wingerden krijgt er ondeugende gevoelens van in de onderbuik, maar ook buiten de AutoWeek-redactie is natuurlijk een grote schare 205-fanaten te vinden. Het Engelse Tolman Engineering is van mening dat die GTI-fans wel wat moderne snufjes verdienen en levert in de vorm van de Peugeot 205 GTI Tolman Edition een van hedendaagse snufjes voorziene versie.
De zogenoemde restomod van Tolman Engineering is volledig naar smaak van de klant te specificeren. Klanten kunnen hun eigen 205 GTI aanleveren, maar kunnen bij Tolman Engineering ook aankloppen voor een exemplaar uit voorraad. De complete carrosserie krijgt een anti-roestbehandeling en krijgt een keramische coating over zich heen. Tolman Engineering geeft zowel 205’s GTI met 1.6 als met 1.9 indien gewenst een aangepaste cilinderkop. Tolman klust zelfs zestienkleppers van de normaliter altijd achtkleps GTI’s. Volgens het Engelse bedrijf kan het vermogens tot boven de 200 pk uit de viercilinders trekken en levert het aanpassen van de originele motoren een beter resultaat op dan het vervangen van de achtkleppers voor de zestienklepper uit de Peugeot 405 Mi16.
Peugeot 205 GTI Tolman Edition met digitaal instrumentarium.
Tolman heeft een nieuw motormanagementsysteem op de planken liggen dat onder meer de gasrespons verbeterd en biedt klanten ook de mogelijkheid om voor een zelf ontwikkeld rvs-uitlaatsysteem te gaan. Wie het wenst kan zelfs een sperdifferentieel in zijn Franse krachtpatsertje krijgen. De Engelsen passen maar wat graag de handbak van de 205’s GTI aan voor grotere schakelpret. Ook de verlichting rondom wordt herzien. De halogeenverlichting wordt namelijk vervangen door led-exemplaren. Meer aanpassingen? Zeker. Speciale Bilstein-dempers, een nieuwe stabilisatorstang achter, extra krachtige remmerij en zelfs stuurbekrachting vinden hun weg naar de Peugeot 205 GTI Tolman Edition.
De analoge klokkenwinkel is te vervangen door een digitaal instrumentarium waarop de oude klokken digitaal nagebootst worden. Het interieur valt verder aan te kleden met een met alcantara afgewerkt stuurwiel, elektrische ramen en een nieuw audiosysteem. Centrale deurvergrendeling, een nieuw alarmsysteem, airco en een startonderbreker moeten het leven met een 205 GTI anno 2022 nog prettiger maken. Alle aanpassingen zijn volgens Tolman Engineering overigens relatief eenvoudig terug te draaien. Tolman Engineering vraagt minimaal overigens een kleine 64 mille exclusief belastingen voor een gemoderniseerde 205.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy