Rover 3500/SD1 – In het Wild

Veel Britser dan een Rover 3500 kan een auto toch niet worden, en dat terwijl het design door velen wordt vergeleken met dat van de Ferrari Daytona. De SD1, zoals de modelserie als geheel wordt genoemd, was een grote, forse liftback van bijna 4,70 lang. De auto verscheen in de zomer van 1976 en dit bruine exemplaar ging grofweg een jaar later, in september 1977, op kenteken. Dat was geen Nederlands kenteken, want dat volgde pas in 2021. Het betreft hier echter wel een linksgestuurd exemplaar, zonder de ‘sealed beam’-koplampen van de Amerikaanse uitvoering, en dus gokken we erop dat-ie uit een ander deel van het Europese vasteland komt. Een speciale vermelding verdient die andere Rover op deze foto’s, de oranje Land Rover Freelander op de achtergrond. Veel moderner en ontegenzeggelijk minder karaktervol, maar zeker in deze kleur toch een leuke aanvulling.
Zo’n vroege ‘Series 1’-SD1 onderscheidt zich van latere exemplaren met zijn dunnere bumpers, hoger en recht afgesneden achterruit en iets lichter gekleurde knipperlichten. Ook zijn de koplampen van vroegere exemplaren ietwat verzonken, hoewel deze bruine het op dat vlak wel erg bont maakt. Los van die ogenschijnlijk losse lamp ziet de auto er op het eerste gezicht geweldig uit, al doet de lakkleur zijn uiterste best om de grote vijand van oude Britse koetswerken te verbloemen. Deze SD1 is getuige een typeplaatje een echte 3500, en dus rommelt de befaamde Rover-V8 onder de motorkap. Zo hoort het ook.

Wij danken Jim Appelmelk hartelijk voor de foto’s!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy