Nieuw Pools EV-merk krijgt Geely-platform

Medio 2020 stelde Izera zich met de presentatie van een tweetal toekomstige elektrische auto’s aan de wereld voor. Izera – onderdeel van Electromobility Poland – wil relatief betaalbare elektrische auto’s naar de Poolse consument brengen die vooral praktisch inzetbaar en dus ruim moeten zijn. Geen autonome techniek of onnodig grote hoeveelheden elektro-pk’s en dat is in het huidige autolandschap best een verfrissende insteek. Aanvankelijk was niet bekend of Izera de voor zijn beoogde modellengamma benodigde EV-techniek zelf zou ontwikkelen. Dat blijkt niet het geval te gaan zijn. Izera haakt daar namelijk Volvo’s moederbedrijf Geely voor aan.
Izera – gesteund door de Poolse overheid – heeft een overeenkomst met Geely getekend die het voor Izera mogelijk maakt om Geey’s Sustainable Experience Architecture-platform (SEA) te gaan gebruiken. Die modulaire EV-basis kent vijf basissmaken die stuk voor stuk weer variabele afmetingen hebben. Zo ken je het SEA2-platform al van de Smart #1 en van de officieel nog te onthullen grotere broer daarvan: de Smart #3 die hier al uitgebreid te zien is. De toekomstige Polestar 4 komt op de SEA1-variant te staan, een versie waar auto’s als de ook in Europa te verschijnen Zeekr 001 en de Zeekr 009 al gebruik van maken.
De eerste elektrische auto van Izera wordt een compacte SUV. Later volgen onder meer een hatchback en een stationwagen in de compacte middenklasse. Izera gaat de auto’s op het SEA-platform wel zelf produceren. In de Poolse stad Jaworzno gaan de Izera’s straks gebouwd worden, al is nog niet bekend wanneer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy