Renault 19 16V (1993) – Liefhebber Gezocht

Dat hij niet zo bekend is en minder tot de verbeelding spreekt dan een Opel Kadett/Astra GSi of een VW Golf GTI of om dichterbij de Renault te blijven, de Peugeot 309 GTI-16, leidt ertoe dat de prijs meevalt. Zeker als je kijkt wat dezelfde aanbieder vraagt voor de diverse Volkswagens Golf II GTI die hij te koop heeft staan. Nog geen 10.000 euro vraagt de in youngtimers gespecialiseerde zaak voor dit onberispelijke exemplaar dat slechts 56.000 kilometer op de klok heeft. Voor 5.000 euro meer staat er op dezelfde plek overigens een Cabriolet 16V te koop. 
Deed keurig mee in toenmalige GTI-segment
De 1.8 zestienklepper levert 137 pk en daarmee haalt de 19 16V prestaties waarmee je begin jaren negentig keurig mee kon doen aan de sportieve top van de compacte middenklasse. De auto sprint in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 215 km/h. Vergelijkbaar met wat een Volkswagen Golf III GTI 16V kan, of een Ford Escort RS2000, beide hebben overigens 150 pk. 
19 16V in de schaduw van de Clio 16V
De 19 16V leefde altijd een beetje in de schaduw van zijn kleinere broer, de Clio 16V met dezelfde motor. Dat was de opvolger van de Renault 5 GT Turbo, en de Clio werd nog legendarischer doordat er een Clio Williams kwam, met een tot 2,0 liter opgeboorde zestienklepper. Niet geheel toevallig staat er zo’n schitterende Clio Williams op de achtergrond op de foto’s van de aangeboden 19. Maar voor zo’n dikke Clio betaal je zo maar het drievoudige van wat deze 19 16V moet kosten.
Alleen de liefhebber ziet het eraan af
Je krijgt er een auto mee die alleen door de liefhebber zal worden herkend. De snelle 19 schreeuwde nooit van de daken dat -ie hard kan, al werd hij wel af fabriek op de schitterende wielen geleverd die je er op de foto’s onder ziet zitten. De achterspoiler en de motorkap met ‘luchthapper’ horen er eveneens op en de originele 16V-badge, die begin jaren negentig bij de Europese merken stond voor het dikste wat je in de compacte middenklasse kon krijgen maakt het uiterlijk af.

Vanbinnen geen drukke prints, strepen of rode vloermatten, in het C-segment hield Renault zich met de hete hatchbacks altijd wat meer in dan in het B-segment. Ook dat zal eraan bijgedragen hebben dat de 5 GT Turbo en de Clio 16V ons helderder voor de geest staan dan respectievelijk de 11 Turbo en de 19 16V.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy