Hyundai's grootste verboden vrucht: Grandeur

Op ons digitale podium tillen we  geregeld nieuwe modellen die niet naar Nederland komen, maar waar we je als liefhebbers van de autowereld in zijn breedste verschijningsvorm graag over vertellen. Ditmaal gaat de aandacht uit naar de nieuwe Hyundai Grandeur, een auto met een bekende naam. Tussen 2005 en 2010 verkocht Hyundai namelijk ook in Nederland een Grandeur, die toen in Europa als Hyundai’s topmodel fungeerde maar die onder meer in thuisland Zuid-Korea en de Verenigde Staten de Hyundai Genesis en Equus nog boven zich moest dulden. De voorganger van die Grandeur ken je wellicht ook, die ging bij ons namelijk als XG door het automobiele bestaan. De afstammelingen van de Hyundai Genesis en Equus gaan nu als respectievelijk G80 en G90 door het leven bij Genesis en dat maakt de Grandeur weer Hyundai’s hoogst gepositioneerde sedan.
De Grandeur zoals die tussen 2005 en 2010 in Nederland te koop was volgde de XG op.
De nieuwe Hyundai Grandeur is alweer de zevende generatie en is daarmee de derde opvolgende Grandeur die aan aan ons voorbijgaat. Dat Hyundai nu met een opvolger komt is vrij opvallend. Het vorige model werd immers pas in 2016 gepresenteerd en ging in 2019 zeer ingrijpend onder het mes. Die facelift bracht niet alleen een nieuwe voor- en achterkant met zich mee. De sedan groeide zes centimeter in de lengte terwijl de wielbasis met 4 centimeter toenam, dankzij een heuse platformwissel. Net als de Santa Fe destijds. Die uitvoerige updateronde blijkt niet voldoende voor de ambities die Hyundai met de nieuwe Grandeur heeft, met als gevolg dat er al na krap zes jaar een splinternieuw model op je scherm staat.
Net als deze Staria heeft ook de Grandeur een eigenwijs nieuw Hyundai-front.
Hyundai’s nieuwe sterspeler groeit ten opzichte van zijn voorganger met 4,5 centimeter in de lengte tot 5,04 meter, terwijl de wielbasis met 1 centimeter toeneemt. De nieuwe Grandeur is het Hyundai-equivalent van de Kia K8 en deelt dan ook zijn N3-platform met die voorheen Cadenza geheten auto. Het uiterlijk van de Grandeur hebben we reeds uitgebreid behandeld, maar is nog een tour in vogelvlucht waard. Het model is helemaal Hyundai nieuwe stijl, met een eigenwijs front met daarin een over de gehele breedte lopende strip led-dagrijverlichting. Een verdieping lager in de grille zitten de daadwekelijke koplampen aan weerszijden van de grille. Een dergelijk design ken je wellicht al van de Staria en verschijnt vermoedelijk eveneens op de op stapel staande Hyundai Ioniq 7. Misschien nog wel opvallender is het profiel van de Grandeur. De sedan heeft een relatief hoge raampartij die ter hoogte van de achterportieren omlaag duikt om te eindigen in een opvallend korte sedankont. De C-stijl is door de komst van een eigenwijs extra zijruitje opgesplitst in twee delen.
Opvallend: het extra zijruitje.
Verder verdient het interieur een beschrijving. In de vorm van het dashboard zien we invloeden terug van Amerikaanse auto’s uit het verleden. Het geheel tot op zekere hoogte namelijk uit een vrij platte ‘plank’ waarin alle instrumenten, schermen en panelen zijn verwerkt. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium dat is samengesmolten met het 12,3-inch infotainmentdisplay waarop compleet nieuwe software draait. Tussen de middenconsole en middentunnel zit een 10,25-inch scherm waarmee je onder meer de klimaatregeling aanstuurt. Opvallend detail: de column shifter keert terug. De keuzehendel van de automaat zit namelijk aan de stuurkolom! Over Amerikaans gesproken.
Het interieur van de Hyundai Grandeur ademt enigszins de sfeer van oude Amerikaanse auto’s.
Opvallend is de relatief lage plaatsing van de strook waarin de uitstroomopening van het ventilatiesysteem zijn verwerkt. Hyundai geeft de kunststof delen die de inzittenden het vaakst aanraken een antibacteriële behandeling. Elementen als extra geluidswerend glas, elektrisch verstelbare rugleuningen van de achterste zitplaatsen en elektrisch bedienbare gordijntjes achterin geven weg dat Hyundai de inzittenden in de Grandeur vooral wil overladen met comfort.
Hoewel Hyundai’s vlaggenschip ruim 5 meter lang is, is hij gewoon leverbaar met een relatief bescheiden 1.6, al wordt die geblazen viercilinder gecombineerd met hybride hardware. Het systeemvermogen van die hybride Grandeur bedraagt 180 pk. Wie meer kracht en souplesse wil, kan bij Hyundai aankloppen voor een 3.5 GDi V6, die 300 pk en 360 Nm opwekt.
De nieuwe Grandeur komt niet alleen in Hyundai’s thuisland op de markt. Diverse automarkten buiten Zuid-Korea kunnen hem verwelkomen, al gaat hij in die markten – net als eerder – weer Azera heten.
Geen uiteenzetting over een automobiele verboden vrucht zonder jouw mening te peilen. Is het een gemis dat de Hyundai Grandeur niet naar Nederland komt? Zie jij jezelf er wel in rondrijden? Waarom wel, of waarom juist niet?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy