Donkervoort F22 wordt lichtste straatlegale supercar ter wereld

Donkervoort bouwt sinds 2011 in Lelystad de D8 GTO, maar lang zal die in diverse smaken te krijgen pretmachine niet meer te koop zijn. McLaren trekt op 10 december namelijk het doek van zijn opvolger: de F22. Daar kun je heel wat van verwachten, zo blijkt nu.
De modellen van Donkervoort staan onder meer bekend om hun lage gewicht en dus heeft de Nederlandse fabrikant wat dat betreft een naam hoog te houden. Het belooft dat de Donkervoort F22 de lichtste straatlegale supercar ter wereld zal zijn. Daarnaast biedt de F22 ‘baanbrekende innovaties’ als het gaat om emissies en actieve en passieve veiligheid, zo zegt Donkervoort. Het lijkt erop dat de F22 de D8 GTO op elk vlak overtreft. Volgens Donkervoort is de F22 namelijk zowel sneller als zuiniger dan de D8 GTO en biedt -ie ook nog eens praktische oplossingen in het interieur. De F22 wordt een maatje groter dan de D8 GTO en weegt volgens Donkervoort ‘aanzienlijk minder’ dan 800 kilo. Ondanks zijn grotere formaat en lagere gewicht moet de F22 tweemaal zoveel torsiestijfheid bieden dan zijn voorganger. De huidige Donkervoort D8 GTO is tot 425 pk sterk, legt zo’n 700 kilo in de schaal en beukt in 2,7 tellen vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h.
Toch betekent bovenstaande niet dat de Donkervoort F22 de D8 GTO op het circuit makkelijk voorbij blaast. Sterker nog, Donkervoort geeft aan dat de F22 vooral voor de openbare weg is bedoeld. “[…] we hadden ons blind kunnen staren op rondetijden, maar hebben de prioriteiten juist gelegd bij rijbeleving, progressieve handling en rijplezier. Al zul je er nog steeds héél snelle rondetijden mee kunnen neerzetten”, zo zegt Managing Director Dennis Donkervoort in een begeleidend schrijven. De F22 krijgt in ieder geval een handgeschakelde versnellingsbak, maar verder is er nog niet veel over de F22 bekend. Op 10 december weten we meer, dan wordt de F22 gepresenteerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy