BMW houdt vast aan compacte modellen

Voor de aantallen moeten autofabrikanten weliswaar in de lagere segmenten actief zijn, maar er valt hoger in de markt meer marge te halen. Vanwege dat laatste verschuift Mercedes-Benz zijn focus naar de hoger gepositioneerde modellen en moeten de A- en B-klasse na de huidige generatie het veld ruimen. Bij BMW zal het zo’n vaart niet lopen. De 1-serie, bijvoorbeeld, hoeft dus naar verwachting nog niet te vrezen voor zijn voortbestaan.
CEO Oliver Zipse is stellig: “Wij verlaten de lagere segmenten niet. Zelfs als je jezelf ziet als een premium-fabrikant, is het verkeerd om je uit de lage segmenten terug te trekken. Dat is in de toekomst je belangrijkste markt,” tekent Autonews op. Zipse staat met die visie lijnrecht tegenover Ola Källenius, de topman van Mercedes-Benz. Ook kiest het een ander beleid dan Audi, dat ook een streep zet door zijn compactste modellen. Het is echter een bredere trend in de auto-industrie dat de kleinste auto’s steeds vaker geen opvolger meer krijgen. In het A-segment is het aanbod bijvoorbeeld ook behoorlijk uitgedund de afgelopen jaren. Zo hielden onder meer de Citroën C1 en Peugeot 108 ermee op en zit er vooralsnog geen opvolger voor de Renault Twingo in het vat.
BMW onthulde dit jaar nog een gloednieuwe X1, die er ook als elektrische iX1 is. Vorig jaar maakten we kennis met de nieuwe 2-serie Active Tourer en 2-serie Coupé en de 1-serie wacht een facelift.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy