Elektrische Hyundai Ioniq 5 als 585 pk sterke hothatch op pad

De N-afdeling van Hyundai houdt zich heus niet alleen bezig met de ontwikkeling van sportievere versies van auto’s met een verbrandingsmotor. Eerder dit jaar lieten de pk-adepten van de N-club onder meer de RN22e zien, een vooruitblik op een 585 pk sterke N-versie van de Ioniq 6. Ook de minstens zo elektrische Hyundai Ioniq 5 ontkomt niet aan een N-behandeling. De Hyundai Ioniq 5 N is al tweemaal in camouflagepak gesnapt, maar liet niet eerder zoveel van zijn heftige verpakking zien.
Met deze heftige RN22e gaf Hyundai al een blik op de elektrische toekomst van het N-label.
De eerdere testexemplaren van de Hyundai Ioniq 5 N gaven hun N-dna vooral weg met de achter de wielen zichtbare grote remschijven, maar de testauto op deze foto’s is daadwerkelijk als N-model verkleed. De Hyundai Ioniq 5 N krijgt een compleet eigen voorbumper compleet met openingen op aan weerszijden ervan. De op niet eerder gebruikt en opvallend groot lichtmetaal geschoeide ingepakte Ioniq 5 N krijgt ook aan de achterzijde elementen die hem van zijn milder gemotoriseerde broertjes onderscheiden. We nemen een bredere bilpartij waar met verticale openingen aan de zijkanten, een diffuser onderaan de achterbumper en een grotere optisch uit twee delen bestaande achterspoiler, waartussen mogelijk een driehoekig derde remlicht komt te zitten zoals de i30 N dat ook heeft.
Hyundai Ioniq 5 N, compleet met dikke bumpers en spoilers.
Hyundai levert de Ioniq 5 als 170 pk en 229 pk krachtige achterwielaandrijver én als 325 pk sterke variant met twee elektromotoren. Zustermodel Kia EV6 is er ook met twee samen maar liefst 585 pk sterke elektromotoren en het lijkt erop dat Hyundai de aandrijflijn van die beul van een EV ook naar de Ioniq 5 N brengt. Hoe rap die N-versie daarmee wordt, dat weten we nog niet. De 3,5 tellen waarmee de Kia EV6 GT met die elektromotoren naar de 100 km/h sprint zijn ongetwijfeld behoorlijk indicatief.
585 pk in een hot hatch in het middensegment is knotsgek en natuurlijk behoorlijk ongekend. De Volkswagen ID3 krijgt een GTI-achtige GTX-versie die het tot 340 pk schopt. Het is wachten op een ID3 waar Volkswagen het elektrische equivalent van het R-label aan heeft gehangen om die 340 pk te overtreffen. Die ‘ID3 R’ moet wel héél goed bewapend worden om de EV-krachtpatser van Hyundai ook maar enigszins van repliek te kunnen dienen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy