Honda WR-V: nieuwe compacte cross-over

Honda heeft de vaart er behoorlijk in zitten. In de Verenigde Staten komt het binnenkort met een nieuwe elektrische SUV die het samen met General Motors heeft ontwikkeld, de nieuwe Accord staat te trappelen om de Amerikaanse consument voor zich te winnen en kort geleden presenteerde Honda de nieuwe CR-V voor de Noord-Amerikaanse markt. In Europa krijgen we die nieuwe CR-V natuurlijk ook, net als een elektrisch equivalent van de HR-V en een SUV-achtige op basis van de Civic die zich tussen de HR-V en CR-V nestelt: de Z-RV. Zie je door de R-V-bomen het bos niet meer? Dan moet je misschien niet verder lezen. Vroeger had Honda de FR-V op de menukaart staan, maar buiten de Europese grenzen bestaan andere hoge modellen van Honda die een R-V-naam hebben. De BR-V, UR-V en XR-V en WR-V. De eerste en kleinste daarvan is nu volledig vernieuwd.
De uitgaande generatie Honda WR-V.
De nieuwe compacte cross-over van Honda die je op deze foto’s ziet, luistert naar de naam WR-V. De WR-V is een compacte cross-over die Honda voornamelijk in groeimarkten verkoopt. De eerste generatie van het model werd in 2016 gepresenteerd tijdens de São Paulo International Motor Show en ging in 2020 vrij subtiel onder het mes. Net als auto’s als de hier onbekende City en de hier wél verkochte HR-V deelt de WR-V een groot deel van zijn componenten met de Jazz. Dat er een nieuwe WR-V aan zat te komen, is voor wie het Honda-nieuws op de voet volgt wellicht geen verrassing. Een jaar geleden rond deze tijd liet Honda tijdens de Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) namelijk de SUV RS Concept zien, een vooruitblik op een nieuwe compacte cross-over. De nieuwe WR-V is de productieversie van die concept-car.
De nieuwe WR-V is de productieversie van de Honda SUV RS Concept.
Met de WR-V richt Honda zich naar eigen zeggen op jonge consumenten en met name op jonge gezinnen die een compacte cross-over zoeken. De auto komt er een stapje onder de met enige MPV-invloeden doorspekte en overigens ook nog kakelverse BR-V te staan. Mocht je het bij het zien van de foto’s niet direct doorhebben: de WR-V is volgens Honda ‘stijlvol en sportief’. Net als meer recente Honda’s heeft de WR-V een strip die optisch doorloopt bij de koplampen. Die koplampen zijn overigens led-exemplaren en ook de – met een beetje fantasie – Opel-achtige achterlichten zijn uitgerust met led-techniek. In tegenstelling tot bij de vorige WR-V zijn de handgrepen van de achterportieren verstopt in de C-stijl. Dat zien we ook bij auto’s als de HR-V. Wat vormgeving betreft past de WR-V dus prima in het internationale Honda-gamma.
Honda introduceert een wat uitgesprokener uitgedoste RS-versie, compleet met lichtmetalen wielen die 17-inch meten en daarmee groter zijn dan de minder bedeelde goden van de WR-V-familie die het met 16-inch wielen moeten doen. De bagageruimte meet 380 liter. Ondanks dat de WR-V met zijn lengte van 4,06 meter een kleine 30 centimeter korter is dan de HR-V slokt hij dus wel meer litertjes op dan de HR-V, die op 335 liter blijft steken.
De WR-V komt een stapje onder deze BR-V te staan.
Ongeacht de gekozen uitvoering heeft de Honda WR-V een 1.5 viercilinder benzinemotor die 121 pk en 145 Nm opwekt. Schakelen hoef je niet zelf te doen, daar heeft Honda een CVT-transmissie voor in de cross-over gehangen. Wat veiligheidsvoorzieningen betreft kan de WR-V er ook prima mee door. Honda stelt systemen beschikbaar als dodehoekdetectie, een achteruitrijcamera en automatisch grootlicht, adaptieve cruise-control en een actieve rijbaanassistent. De vanafprijs van de Honda WR-V bedraagt in Indonesië omgerekend €17.730.
Naar Europa komt de Honda WR-V niet. Is dat een gemis? Zou Honda er in Europa goed aan doen een WR-V-achtige met een hybride aandrijflijn aan zijn leveringsgamma toe te voegen? Waarom wel of niet? We zijn benieuwd naar jouw mening.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy