Toyota acht frequentere prijsverhogingen nodig

Tot dusver veranderde Toyota een tot twee keer per jaar de prijzen van zijn auto’s, maar hooggeplaatsten binnen het merk verwachten dat dat in de nabije toekomst vaker nodig zal zijn. Naar aanleiding van de tegenvallende derdekwartaalcijfers lijken ze geen andere uitweg te zien, meldt Automotive News. Dat bezorgt Toyota hoofdbrekens; om zijn klandizie te behouden wil men de productprijzen binnen de perken houden, maar dat lijkt slechts beperkt mogelijk. De gestegen productiekosten – door grondstof- en energieprijzen – en het chiptekort zijn de voornaamste oorzaken.
Wat laatstgenoemde betreft is het ergste achter de rug, maar zijn de problemen nog lang niet voorbij, geeft het merk zelf weer. Het verwachtte dit jaar een recordaantal van 9,7 miljoen auto’s te bouwen, maar stelde dat doel vorige maand bij naar 9,2 miljoen. Hoewel dat nog steeds een record zou zijn, zit de top van het merk er niet ontspannen bij. De productieaantallen stegen, maar de totale operationele winst daalde afgelopen kwartaal met een kwart. Op de Amerikaanse en Europese markt noteerde het merk zelfs verliezen, waar het er vorig jaar nog winst boekte. De operationele winstmarge van het merk daalde wereldwijd van 9,9 naar 6,1 procent.
Koers van Yen helpt niet mee
Het merk verhoogde de afgelopen tijd de prijzen al naargelang de inflatie en gestegen materiaalkosten, maar acht meer en steviger prijsverhogingen nu bijkans onvermijdelijk om financieel gezond te blijven. Niet alleen de kostenstijging, maar ook de koersontwikkeling van de Japanse Yen ten opzichte van de dollar is voor het merk momenteel ongunstig. Daarbij bracht ook het stopzetten van de activiteiten van het merk in Rusland een onverwachte tegenvaller. Hoezeer de factoren gecombineerd daadwerkelijk bijdragen aan duurdere Toyota’s in de showrooms, zal de toekomst uitwijzen. In de VS is men naar verluidt al begonnen met het extra opvoeren van de prijzen. Overweeg je dus een nieuwe Toyota te kopen in Nederland, dan is het waarschijnlijk slim de beslissing niet te ver voor je uit te schuiven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy