Occasion-import daalt stevig ondanks aanhoudende vraag

Met 294.119 geïmporteerde gebruikte auto’s in 2021 was vorig jaar een recordjaar voor de occasion-import. Waar de groei van de hoeveelheid ingevoerde auto’s in de eerste twee maanden van dit jaar ook nog pluste, is het tij inmiddels gekeerd. In augustus kromp de occasion-import voor de zesde maand op rij ten opzichte van vorig jaar – en wel met 21 procent. Het maakt dat er dit jaar tot dusver ‘slechts’ 172.962 auto’s werden ingevoerd. Dat is vergeleken met de waarden uit het vorige decennium nog steeds een fors getal, al geeft het een flinke daling ten opzichte van vorig jaar weer.
Over de reden voor die daling is Bovag-woordvoerder Paul de Waal eenduidig: “Het aanbod is er gewoon niet. Door corona en door de stokkende aanvoer van nieuwe auto’s is de vraag [naar occasions] nog steeds groot.” Beide redenen hebben niet alleen invloed op de Nederlandse vraag naar occasions, maar ook op die in het buitenland. De Waal: “Daardoor wordt er van allerlei kanten aan het aanbod getrokken.”
SUV’s en EV’s populair
“Van bij ons aangesloten bedrijven horen we dat er nu simpelweg niet genoeg passend aanbod is in het buitenland.” Stug doorgaan met het importeren van occasions om de grote vraag te beantwoorden, behoort dus niet tot de mogelijkheden. Wat dat passende aanbod dan behelst? Dat valt op te maken uit de uiteenzetting van de importcijfers die er wél zijn. Daaruit blijkt dat – hoe kan het ook anders – SUV’s en crossovers de kroon spannen. 34,7 procent van de ingevoerde auto’s valt in die categorie. Eerder waren hatchbacks altijd het populairst, maar die tijd is sinds dit jaar voorbij. De populariteit van de SUV groeit door. Vorig jaar was de carrosserievorm goed voor een aandeel van 30,8 procent van de markt – en vijf jaar geleden nog voor slechts 12,6 procent.
Daarnaast komt de elektrificatietrend ook duidelijk terug in de occasion-importcijfers van dit jaar. 8 procent van de invoeringen betrof een volledig elektrische auto ten opzichte van 2,7 procent vorig jaar. Plug-in hybrides zijn goed voor 18 procent van de markt, tegenover 10 procent in 2022. Het aandeel van de diesels bleef met 10,2 procent gelijk, het aandeel benzineauto’s is met 63 procent lager dan het de afgelopen tien jaar was.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy