'Vrouwen overlijden eerder bij auto-ongeluk dan mannen'

Mannelijke bestuurders hebben volgens de Amerikaanse veiligheidswaakhond NHTSA 73 procent minder kans om ernstig gewond te raken bij auto-ongevallen en 17 procent minder kans om te overlijden dan vrouwen in hetzelfde scenario. Volgens onderzoekers van de University of Virginia, die samenwerkten met Toyota, komt dit niet alleen komt door de anatomische verschillen tussen mannen en vrouwen.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen vaker voor kleinere auto’s kiezen die minder veilig zijn tijdens een botsing. Er zijn ook aanwijzingen dat ze meer last hebben van been- en enkelblessures, wat erop wijst dat ze gemiddeld dichter op het stuur zitten. Tezamen met de andere anatomie van vrouwen is dit volgens onderzoekers de voornamelijkste reden dat vrouwen per ongeval meer risico lopen om te overlijden of ernstig gewond te raken dan mannen.
Wat echter ook meespeelt, is dat crashtests lange tijd uitgevoerd zijn met ‘mannelijke’ testdummy’s. Sinds de allereerste crashtestdummy die in 1949 werd gemaakt, had deze decennialang de vorm van een man. Toch zijn er al tientallen jaren dummy’s die de klassieke vrouwelijke lichaamsvorm nabootsen. Deze gaven desondanks de onderlinge verschillen tussen man en vrouw niet goed genoeg weer. Dat leidde ertoe dat de veiligheidsmaatregelen van veel auto’s meer zijn toegespitst op het mannelijk lichaam dan op het vrouwelijke.
Mannen overlijden vaker
In absolute zin komen er overigens wel meer mannen dan vrouwen om het leven achter het stuur van een auto. Dit komt door een combinatie van verschillende risicofactoren, zoals het aantal gereden kilometers, het rijgedrag van mannen, het dragen van de veiligheidsgordel of niet en rijden onder invloed.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy