Dodge Charger Super Bee is tweede van zeven uitzwaaimodellen

De Last Call-modellen, noemt Dodge ze: nog eens zeven variaties op de al behoorlijk uitgemolken Charger en Challenger, die sinds respectievelijk 2011 en 2008 geleverd worden. Tussen 24 augustus en 31 oktober presenteert het merk er zes. De zevende en állerlaatste mag zich op de SEMA-beurs in Las Vegas (1 tot 4 november 2022) voor het eerst laten zien.
Een week geleden, kort na de onthulling van de elektrische Charger Daytona SRT Concept, onthulde het merk de slechts van wat stickers en badges voorziene Challenger Shakedown. Voor de nummer twee van de uitzwaaireeks gingen de Amerikanen een stapje verder.

Super Bee
Hij draagt de naam Super Bee, de naam die tussen 1968 en 1971 werd gebruikt voor de snelste varianten van de Coronet en Charger. Ruim 50 jaar later is de Super Bee-naam echter niet voor de snelste versie: waar sommige uitvoeringen van de huidige Charger een supercharger met een grotere inhoud dan de meeste Europese motoren krijgen aangemeten, moet de Super Bee – want gebaseerd op de Scat Pack – het doen met een atmosferische motor.
Vermogensfetisjisten hoeven echter niet te treuren. De eveneens on-Europees grote 6,4-liter grote Hemi V8 stampt er dan ook nog altijd een kleine 500 pk uit, wat er in combinatie met adaptieve dempers met een drag mode en de standaard geleverde drag radials – voor het dragracen geoptimaliseerde banden – voor moet zorgen dat de quarter mile binnen no-time is afgelegd.
Wide body
Mocht de bak herrie die de vrij ademende V8 daarbij produceert onvoldoende zijn om een beetje op te vallen, dan maakt de uitzwaai-Charger dat goed met speciaal voor deze versie ontworpen bestickering en, desgewenst, een bredere koets. Voor dat laatste moet je wel van paars houden: de blauwe lak genaamd B5 Blue is gereserveerd voor de ‘reguliere’ Super Bee’s, de wide body-exemplaren zijn altijd Plum Crazy – paars dus.
Wat Dodge nog meer uit de hoge hoed tovert voor het afscheid van de Charger met verbrandingsmotoren, zal ons benieuwen. Voor de ultieme versie is het nog even wachten tot het tuningcircus in Las Vegas van start gaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy