Dit was de eerste auto met navigatie

Wie het woord een beetje ontleedt, komt een heel eind. ‘Electro’ is iets 
elektronisch, ‘cator’ verwijst naar locatie en ‘gyro’ staat voor gyroscoop, een richt­instrument voor vliegtuigen, schepen en raketten. Dan kom je 
op een elektronisch apparaat dat iets met plaats en richting doet. Een navigatie­systeem dus.
Nieuwe technologie om concurrentie af te troeven
Honda haalt in 1976 ingenieur Katsutoshi Tagami aan boord met de vage opdracht om ‘nieuwe technologie te ontwikkelen’. Welke technologie dat is, maakt niet zoveel uit, als het de concurrentie maar op achterstand zet. Tagami raakt gefascineerd door de gyroscoop, maar weet eigenlijk niet wat hij ermee moet. Totdat iemand uit zijn team oppert om het te gebruiken voor routebegeleiding. In 1980 is de Electro Gyrocator klaar en het apparaat is al net zo ingewikkeld als zijn naam.
Kruising tussen overheadprojector en PlayStation
Het is een kruising tussen een overheadprojector en een PlayStation, vergezeld van een dikke map met transparante wegenkaarten. Zo’n kaart steek je boven in de Gyrocator. Vervolgens plaats je een knipperend lampje op de kaart, precies op je werkelijke positie. Met allerlei knoppen en schuiven stel je de Electro Gyrocator verder in en je kunt op pad. Voor eventjes weliswaar, want wanneer je de rand van de kaart bereikt, moet je de dikke map tevoorschijn toveren, de juiste aansluitende kaart opzoeken en het hele circus opnieuw uitvoeren. Toch werkt het systeem prima.
Van Suzuki naar Tokio
Begin 1981 rijdt een aantal Honda-kopstukken ermee van Suzuka naar Tokio. De Electro Gyrocator brengt hen feilloos naar de gewenste plek. Op 18 december 1981 stelt Honda het systeem als dealeroptie beschikbaar op de nieuwe Accord. Het apparaat kost maar liefst ¥ 300.000 (€2.445), een kwart van de aanschafprijs van de hele Accord. Het is dus geen wonder dat er maar heel weinig Electro Gyrocators worden verkocht. Na een jaar stopt Honda met de verkoop.
Daarna lijkt het erop dat de Electro Gyrocator in de vergetelheid raakt, tot het in 2017 ineens weer opduikt. De IEEE, een internationale organisatie van technologieprofessionals, erkent het officieel als het eerste autonavigatiesysteem ter wereld. Daarmee krijgt Honda alsnog de erkenning die het verdient.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy