Bugatti Mistral: spectaculair sluitstuk van W16

Bugatti presenteert een wel heel bijzondere nieuwkomer: de Mistral. De Mistral is een hyperexclusieve exoot die zijn technische basis deelt met de Chiron. Dat betekent dat de roadster natuurlijk ook is voorzien van de 8.0 W16, de met vier turbo’s uitgeruste machine die je kent van de Chiron. Het is echter niet de zestiencilinder uit de reguliere Chiron, maar de tot 1.600 pk opgeschroefde variant van de Chiron Super Sport 300+. Diezelfde variant van de W16 lag overigens ook in de Centodieci, net als de Divo, La Voiture Noire en Bolide een derivaat van de Chiron.
Bugatti Mistral
Volgens Bugatti heeft het in de Mistral designelementen van de Type 57 Roadster Grand Raid verwerkt (foto’s 25 en 26). Wij moesten ‘m opzoeken en vonden uiteindelijk enige gelijkenissen in de dubbele luchthappers die zich achter de voorstoelen bevinden en in de vorm van de voorruit. Leuk weetje: de luchthappers achter de stoelen zijn sterk genoeg om als rollbar te dienen bij een eventuele koprol. Op topsnelheid voeren die luchttunnels 70.000 liter lucht per minuut naar de W16.
Het front van de Mistral doet denken aan dat van de Divo terwijl we in de X-vormige achterlichten weer invloeden van de Bolide zien. De Mistral dient min of meer als afscheid van de W16. Bugatti maakt namelijk deel uit van een samenwerkingsverband tussen de Volkswagen Group en Rimac. Rimac inderdaad, het uit Kroatië afkomstige merk dat met zijn elektrische supersporters als de Nevera hoge ogen gooit. Dat betekent dat ook Bugatti een elektrische toekomst tegemoet gaat, een toekomst waarin geen ruimte meer is voor een benzine gorgelende 8,0-liter W16.
Bugatti gaat 99 exemplaren van de Mistral bouwen. Elk exemplaar kost minimaal €5 miljoen. Ondanks die heftige prijs zijn alle exemplaren van de Bugatti Mistral al vergeven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy