Aanpak fileknelpunten A4 loopt flinke vertraging op

Momenteel zijn de grote fileknelpunten op de A4 het Ringvaartaquaduct bij Roelofarendsveen en het Limesaquaduct bij Leiden. Het plan was om deze knelpunten te verhelpen met een extra rijstrook en het Ringvaartaquaduct, de oudste van het land, helemaal te vervangen. De constructie van het Ringvaartaquaduct biedt namelijk geen ruimte voor de toevoeging van een extra rijstrook. Die vervangingsoperatie gaat zo’n €100 miljoen kosten. Het Limesaquaduct biedt die ruimte gelukkig wel, maar er moeten nog aanpassingen gedaan worden aan het in- en uitvoegen van het verkeer tussen de hoofdrijbaan van de A4 en de parallelrijbaan, waar de op- en afritten op aansluiten.
Deze werkzaamheden worden echter uitgesteld tot 2025 omdat er niet voldoende stikstofexperts zijn die kunnen beoordelen of de werkzaamheden binnen de vastgestelde norm voor de stikstofuitstoot blijven. Het plan gaat de komende drie jaar dus de ijskast in. Overigens krijgt een ander deel van de A4, het stuk vanaf Leidschendam naar de Ketheltunnel, wél prioriteit. Ook op dit stuk moet de weg verbreed worden en staat een verbetering van de aansluitingen op de planning. Dat deze werkzaamheden als prioriteit zijn bestempeld, betekent echter nog niet dat de wegwerkers morgen opgetrommeld worden. Ook binnen de prioritaire projecten moet namelijk nog een landelijke volgorde worden vastgesteld.
Daarbij heeft de verbreding van de A4 langs Den Haag al flinke vertraging opgelopen door het stikstofprobleem. Een nieuwe planning daarvan moet nog bekend worden gemaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy