Sono Motors Sion: zonneauto in productievorm

De productieversie van de Sion oogt een stuk serieuzer dan het prototype. Dat komt voornamelijk door de koplampen, die aan de bovenkant niet langer een boogvorm hebben. In plaats daarvan zijn de koplampen rechthoekig en hebben ze een L-vormige ledstrip voor de dagrijverlichting. Een rechte lijn vormt de scheiding tussen de motorkap en de voorbumper, direct daaronder zit de laadopening met in het midden het logo van Sono Motors: een cirkel met een stip in het midden.
Het resultaat van de wijzigingen aan de voorzijde is dat het ontwerp van de Sion wat meer samenhangend oogt dan voorheen, met name omdat de auto aan de zijkanten en de achterkant al hoekiger van vorm was. Van achteren en van opzij bezien lijkt de productieversie van de Sion als twee druppels water op het prototype, waarbij met name de 456 geïntegreerde zonnecellen opvallen. Alleen op detailniveau verandert een aantal stijlelementen. Zo zitten onderaan de achterbumper van de productieversie dunne horizontale lijnen en kregen de deurgrepen een andere vorm, waarbij ze meer geïntegreerd ogen.
Sono Motors Sion
Binnenin de Sion blijft de opvallende verlichte sierlijst, die over nagenoeg de gehele breedte van het dashboard loopt, gehandhaafd. Wel veranderde Sion het ontwerp van de voorstoelen, de achterbank en het stuurwiel. De productieversie krijgt daarnaast een bredere middenconsole met op het oog aardig wat opbergruimte. Bovenop het dashboard staan twee beeldschermen: eentje dient als informatiedisplay voor de bestuurder, de ander is een touchscreen. Verder kenmerkt een nagenoeg totaal gebrek aan knoppen het interieur van de Sion. Volgens Sono Motors kun je voor het interieur kiezen uit diverse sierlijsten en kleuren, maar welke dat zijn vermeldt de start-up niet.
Productiestart Sono Motors Sion
In technisch opzicht blijven de specificaties van de eerdere Sion gehandhaafd. De auto heeft een LFP-accu met een capaciteit van 54 kWh, waarmee een actieradius van 305 kilometer mogelijk moet zijn. De zonnecellen kunnen volgens Sono Motors gemiddeld 112 kilometer aan actieradius per week toevoegen, met een maximum van 245 kilometer. Mocht de zon niet genoeg energie leveren, dan laad je de Sono aan een snellader met een laadsnelheid van maximaal 75 kW op. Aan een laadpaal kun je hem met maximaal 11 kW opladen.
Sono Motors zegt op dit moment te beginnen aan de bouw van de eerste exemplaren van de Sion om verder testwerk te gaan verrichten en een goedkeuring voor serieproductie te bemachtigen. In de tweede helft van 2023 moet de productie van start gaan bij Valmet in Finland. Sono Motors mikt op een prijs van circa €25.000 euro voor de Sion en zegt reeds 19.000 orders binnen te hebben. De doelen zijn in ieder geval ambitieus, want binnen zeven jaar naar de productiestart wil Sono Motors 257.000 exemplaren van de Sion hebben gebouwd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy