Officieel: Audi Q6 is Audi's grootste SUV

Audi heeft voor de Europese markt een geheel nieuwe elektrische SUV in de ontwikkelingskamers staan die Q6 E-tron gaat heten. Die Q6 E-tron wordt het technische broertje van de elektrische Macan waar Porsche aan werkt en dus komen zowel de Audi als de Porsche op het Premium Platform Electric (PPE)-platform te staan. In China heeft Audi nu de Audi Q6 gepresenteerd, maar die nieuwe SUV heeft helemaal niets met de Q6 E-tron en Q6 E-tron Sportback te maken. Dat zit zo.
De Audi Q6 is een nieuwe SUV zonder ‘E-tron’-aanduiding en dus komt de auto gewoon beschikbaar met verbrandingsmotoren. Geen elektrische aandrijflijn voor de E-tron-loze Q6 dus. De Audi Q6 die het Chinese samenwerkingsverband SAIC Audi gaat produceren is 5,10 meter lang en heeft een wielbasis van 2,98 meter. Met zijn wagenlengte van ruim voorbij de 5 meter is de Q6 de grootste Audi die er bestaat. Jawel, hij is dus groter dan de Q8 (4,97 meter) en zelfs nog langer dan zich over een afstand van 5,05 meter uitstrekkende Q7. Ondanks zijn grotere afmetingen staat de Audi Q6 niet hoger op de statusladder dan de Q7 en Q8. Waar die twee top-SUV’s op het MLB Evo-platform staan dat ook door de Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg en zelfs Lamborghini Urus wordt gebruikt, zetelt de Q6 ‘gewoon’ op het MQB Evo-platform.
Audi Q6
Je moet de Audi Q6 dan ook ongeveer zien als wat de hier niet leverbare Volkswagen Atlas/Teramont tot de Touareg is. Ook de Teramont (in de Verenigde Staten ‘Atlas’ geheten) is namelijk ook groter dan de Volkswagen Touareg, maar staat ook op de goedkopere en eenvoudigere MQB-basis. De Audi Q6 is echter geen Teramont of Talagon met Audi-badges. De SUV heeft een geheel eigen koets en een eigen raampartij. De vormgeving van de verlichting aan de achterzijde doet enigszins denken aan die van de E-tron-modellen. Achterop zien we verder een opvallend verlicht Quattro-logo bovenaan de achterruit. Let wel, de auto op de foto’s is een rijk uitgedoste introductieversie, dus waarschijnlijk krijgen niet alle Q6’en dit element. Opvallend is ook de vormgeving van het front. We zien optisch met elkaar verbonden koplampen en een motorkap die er nauw op aansluit. Kijk niet gek op als de nieuwe Audi Q5 die Audi in ontwikkeling heeft tot op zekere hoogte designdetails van deze Q6 gaat lenen.
Audi Q6
In China komt de Audi Q6 beschikbaar als 40 TFSI en als 45 en 50 TFSI. Ze hebben stuk voor stuk Quattro-vierwielaandrijving. De 40 TFSI heeft een 231 pk sterke 2.5 viercilinder. De 45 TFSI heeft een tot 265 pk opgeschroefde versie van dezelfde vierpitter en de 50 TFSI heeft een 300 pk en 500 Nm krachtige 2.5 VR6-zescilinder. Die laatste machine ligt ook in de Teramont en Talagon en is alleen in China leverbaar. De vanafprijs van de Q6 40 TFSI bedraagt omgerekend zo’n € 72.500.
De Audi Q6 is niet de eerste SUV van Audi die specifiek voor de Chinese markt is ontwikkeld. Zo kon AutoWeek je in november 2021 de Audi Q5 E-tron laten zien. Die wel elektrisch aangedreven SUV is tot de Q4 E-tron wat de alleen in China verkochte Volkswagen ID6 tot de ID4 is: een langere versie met zeven zitplaatsen. Andere hier niet geleverde kolossen van de Volkswagen Group in China zijn auto’s als de Volkswagen Talagon, de Volkswagen Viloran

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy