Mazda 323F (1990) – Liefhebber Gezocht

Door de jaren heen heeft Mazda diverse 323-varianten geleverd met een opvallend aflopende daklijn. We kennen natuurlijk de 323C van de achtste generatie 323, een driedeurs hatchback met een aflopend kontje. Die 323C had in Europa ook een 323F naast zich, de vijfdeursversie – zonder klapkoplampen – die in feite geen 323 maar een Lantis was. De rode 323F die in deze editie van Liefhebber Gezocht je autohart probeert te winnen is de voorganger van dat model, een auto die in Mazda’s thuisland Japan Familia Astina heette.
Mazda 323F
Net als de eerste generatie Mazda MX-5 (NA) werd de in 1989 geïntroduceerde eerste 323F bedeeld met klapkoplampen, maar dat was lang niet de enige aandachtstrekker waarmee de 323F zich als spannender model hoopte te profileren. De Mazda 323F kreeg achterlichten die middels een rood paneel optisch met elkaar werden versmolten, een geinig detail gezien de tegenwoordig door een ledbalk aan elkaar geknoopte achterlichten die je tegenwoordig op tal van modellen ziet. Leuk weetje: de achterlichten van de 323F zijn uitwisselbaar met die van de Aston Martin DB7 die in 1994 werd geïntroduceerd. Boven de achterlichten zit een in de achterklep geïntegreerde spoiler. De achterruit van de 323F maakt deel uit van de achterklep, met een goed toegankelijke bagageruimte.
Aston Martin DB7 met bekende achterlichten.
De rode 323F op deze foto’s is een 1.6i LX en dat betekent dat we te maken hebben met de basisuitvoering. Toch stelt deze instapper in ieder geval op motorisch vlak niet teleur, de 323F kreeg namelijk in basistrim al de 87 pk en 128 Nm sterke 1.6 injectiemotor mee terwijl de driedeurs hatchback en sedan een 1.3 als basismotor hadden. Als we de eigenaar mogen geloven heeft hij of zij hem overgenomen van iemand die er 23 jaar mee heeft rondgereden en de auto altijd binnen warm en droog had staan. Dat verklaart natuurlijk de – in ieder geval aan de buitenkant – afwezigheid van roest. Volgens de advertentietekst is dit exemplaar netjes onderhouden en heeft hij zijn laatste beurt in maart dit jaar gehad. Er is zelfs preventief onderhoud gepleegd en nieuwe speakers een een radio met bluetooth en DAB+ maken het mogelijk om ook in deze 32 jaar oude Japanner je hitjes te pompen. Spatlappen, tijdscoforme lichtmetalen wielen: wij keuren deze 323F helemaal goed.
Ben jij gevoelig voor oerdegelijke Japanse techniek die op speelse wijze is verpakt? Dan moet je een kleine 2 mille investeren om jouw autohart de komende tijd sneller te doen laten slaan. Natuurlijk kom je met de 323F 1.8GT met 131 pk verder uit te startblokken, maar betere prestaties betekenen lang niet altijd meer automobiel genot. En bovendien: in 11,2 tellen helpt deze rode rakker je aan een snelheid van 100 km/h. Wat heb je nog meer nodig, we zijn immers niet allemaal de sultan van Brunei.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy