Eerste BMW X5 M was voor David Attenborough volkomen logisch

Naar verluidt bestond er in vroeger dagen een strikte rangorde in Britse zakenautoparken: de Sierra L was voor de verkoper, de GL voor diens manager en de Ghia voor de directeur van de verkoopdivisie. Hoe ‘duurder’ de aanduiding achterop, hoe hoger de positie van de bestuurder. En dat zou de buitenwacht weten ook.
Instapper al krachtig
Aldus redenerend doet de bezitter van een BMW X5 het in zo’n pikorde nooit slecht. Deze door velen begeerde SUV biedt standaard al veel meer dan je redelijkerwijs nodig hebt. Zo kent zelfs de instapversie geen ademnood, met dank aan zijn krachtige drieliter zescilinder, goed voor 225 km/h. Toch zijn er altijd bestuurders met extra ambitie en voor hen bouwde BMW een X5 met een enorme V8, de 48i. Die kon zich in de parkeerkelder woest roffelend manifesteren: hallo, hoor mijn 83 extra pk’s eens! Ik kan 15 km/h harder en ben anderhalve tel eerder bij de 100!
30 mille extra omzet
Rationeel gezien stelt zoiets niet heel veel voor, maar met twee extra potten onder de kap is de beleving wel heel anders: deze X5 was hoorbaar én voelbaar de snelste en de sterkste. Bij BMW rinkelde intussen vrolijk de kassa: de V8 bracht 30 mille omzet extra. Dat smaakte naar meer! Waarom geen über-SUV gebouwd? Kon die meteen de concurrentie bijhouden. In de modderpoel, waarin de rangorde der mannenkikkers na uitputtende gevechten juist bepaald leek, arriveerde hij aldus als nieuwe eindbaas, die er bovendien met speels gemak de leiding nam.
X5 M 200 pk meer dan 48i
Logisch, want de X5 M had niet alleen een V8, maar ook twee turbo’s en zodoende nog eens 200 pk (!) extra. Dus 555 pk in totaal. Kon hij na gedane zaken nog iets eerder thuis zijn ook. Zijn onderstel was extra geavanceerd, wellicht ook om de gewichts­toename van 300 kilo te maskeren. Intussen lacht de nieuwe iX M60 in zijn elektrische vuistje. Hij laat die oude benzineboys fijn aanmodderen in hun poel, waarin hij zich wijselijk niet waagt. Hij wil de oude garde met zijn overweldigende spierkracht niet al te zeer vernederen. Het zou toch maar tot kortsluiting leiden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy