Tesla-accubouwer Panasonic wil 20 procent efficiëntere accu in 2030

Reuters, dat dit nieuws exclusief naar buiten brengt, zegt dat zo’n stap bij een Model Y zomaar 100 kilometer extra bereik oplevert. Omdat het gaat om extra capaciteit binnen hetzelfde volume, zijn offers op het gebied van ruimte of verbruik dan niet aan de orde. Uiteraard kunnen autofabrikanten zo’n hogere energiedichtheid ook op een andere wijze benaderen. Dan levert dezelfde accucapaciteit meer interieurruimte en wellicht minder gewicht op, omdat een accu dan immers verkleind kan worden. Met een 20 procent hogere energiedichtheid zou Panasonic uitkomen op 900 Wh per liter volume, tegen 750 nu.
Panasonic grijpt in dit geval niet naar grote innovaties als ‘solid state’-accu’s, die naar verluidt ook onderweg zijn. In plaats daarvan mikt het Japanse bedrijf op een hoger voltage per cel, mogelijk gemaakt door nieuwe additieven aan het pakket accu-ingrediënten. Het gevaar van zo’n stap is dat de accu sneller capaciteit verliest, maar Panasonic zou een manier hebben gevonden om die degradatie op te vangen. We wachten geduldig af!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy