Weblog Roy – Domme proefballonnen

Het was een interessante combinatie van nieuwsberichten. Eerst kwam er de waarschuwing
vanuit de netbeheerders dat de overbelasting van het stroomnet op sommigen plekken zo
groot is dat er geen nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s kunnen worden geplaatst. Nogal
een probleem, dat we de afgelopen tien jaar hadden kunnen zien aankomen. Nu ligt mijn
expertise niet bij de Nederlandse stroomvoorziening, dus ik zal niet oordelen over de
oorzaken en het falen van beleid zonder alle details te kennen, maar de overbelasting als
zodanig is een feit. Een vrolijk weekje later troffen we in De Telegraaf een merkwaardig
proefballonnetje van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Die wil het zakelijke
rijders verplichten om vanaf 2025 elektrisch te rijden. Een opmerkelijk plan waarover ik wél
iets durf te zeggen. Nu is dit hersenspinsel niet bepaald een wetsvoorstel. Wanneer een idee
als dit vlak voor de vakantie in De Telegraaf belandt, is het niet meer dan een proefballon die
bewust is gelekt. Deze zomer gaat het kabinet aan de slag met het bedenken van maatregelen
die op Prinsjesdag worden gepresenteerd. Zo kun je polsen wat ‘de wereld’ ervan vindt. Nou
mevrouw Heijnen, ik kan u zeggen, het is een dom idee. En het belangrijkste argument kent u.
Het is niet altijd reëel om elektrisch te rijden. Dat geldt immers ook voor de leden van het
kabinet. In april liet uw collega-minister Bruins Slot nog aan de Kamer weten dat hij en al uw
kabinetscollega’s pas over zes jaar aan de stekker hoeven. Dit in verband met het beperkte
aanbod, eisen qua binnenruimte en volle agenda’s die niet goed combineren met het laden van
elektrische auto’s. Hoewel een aantal directe collega’s van mij dit aperte onzin vonden, kon ik
mij er wel in vinden. Hierover klagen is als de klachten dat staatshoofden gaan vliegen naar
een milieuconferentie. Ze kunnen lastig per roeiboot en het gaat niet om die ene vlucht. Het
gaat om mondiaal, of in ons geval landelijk beleid voor de massa. Daar zit de winst. Je hebt
ook met veiligheid te maken, een Mercedes EQS (die als enige auto wel aan de meeste eisen
zou voldoen) is te duur en rijden op benzine of diesel geeft je de flexibiliteit die hoort bij een
baan als bewindspersoon. Ik ben het dus volledig EENS met Bruins Slot. Maar laten die
zelfde redenen nu ook gelden voor een aantal zakelijke rijders. De vertegenwoordiger die heel
Europa doorkruist kan niet overal makkelijk elektrisch laden en een CEO die zich laat rijden
door een chauffeur heeft wellicht ook wat eisen wat betreft binnenruimte. Sommige mensen
willen ook graag met hun leaseauto een caravan trekken en dat is met veel EV’s vrij lastig.
Stel nu eens dat deze rare maatregel het haalt, wat gaan de mensen dan doen voor wie een EV
geen optie is? Verrassing: die kopen een occasion op benzine of diesel. Een auto die meer
verbruikt dan een nieuwe auto, bovendien kopen ze die mogelijk náást hun zakelijke EV
waarvoor ze dan kilometers bijhouden. Zo komen er dus nog meer auto’s op de toch al zo
drukke wegen. Ondertussen is het marktaandeel van EV’s bij zakelijke auto’s al extreem veel
hoger dan van auto’s met een verbrandingsmotor en verplichten veel bedrijven hun
medewerkers intussen om elektrisch te rijden. Want een bedrijf weet prima of dat reëel is of
niet. Weet je wat wél een goed idee is? Houd de korting op de bijtelling om EV’s te
stimuleren (in plaats van te verplichten) langer in stand, want in de afgelopen vijf jaar zagen
we hoe effectief dat was. Nee, dat hoeft niet naar 0 procent, maar iets van 15 procent is wel
lekker. Want EV’s zijn nog altijd duurder dan auto’s met verbrandingsmotor. Oh ja, ga als de
sodemieter aan de slag met het stroomnet in Nederland, want daar zitten de echte problemen.
Niet bij de zakelijke rijder die in Nederland al op grote schaal aan het stekkeren is.
Roy Kleijwegt is naast ervaren testredacteur ook de man die zich voor AutoWeek bezighoudt
met al het nieuws uit Den Haag. Op deze plek geeft hij regelmatig uitleg over het nationale
autobeleid. 
 
Deze column stond eerder in AutoWeek 27

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy