Abt tilt Audi RS3 naar hoger plan

De bijna een jaar geleden onthulde nieuwste Audi RS3 behield tot grote tevredenheid van liefhebbers enkele vaste waarden. Zo zit er opnieuw een heerlijk roffelende 2.5 vijfpitter in de neus, die zijn vermogen richting zowel de voor- als achterwielen stuurt. 400 pk en 500 Nm om precies te zijn. Net iets meer koppel (20 Nm) dan voorheen, wel evenveel vermogen. Hoewel dat al genoeg is voor een 0 naar 100 km/h-sprint die slechts 3,8 seconden duurt, vindt Abt het rijp voor een flinke oppepper. Abt komt daarom nu met deze RS3-R gedoopte creatie.
De Duitse tuner voorziet de RS3 uiteraard van de nodige uiterlijke extra’s. Zo staat de RS3-R dankzij een instelbaar sportonderstel aan de voorkant tot 20 mm en achteraan zelfs tot 40 mm lager op z’n wielen. 20-inch wielen om precies te zijn, die net als tal van accenten op de RS3-R gitzwart zijn. Zowel voor- als achterop zien we dikker bumperwerk. Koolstofvezel canards op de voorbumper ontbreken ook niet.

Al met al oogt het in ieder geval nog wat spectaculairder dan de RS3 waar Abt eerder dit jaar al mee kwam. Dat geldt ook voor het vermogen, want dat ging nog verder omhoog. Waar die eerdere RS3 van Abt het tot 460 pk schopte, gaat het in de RS3-R naar 500 pk. Het maximumkoppel komt uit op maar liefst 600 Nm. Dit is onder meer mogelijk door een nieuwe intercooler en aanpassing van het motormanagement. Deze vermogenstoename is volgens Abt goed voor een 0-100-sprint die nog maar 3,3 seconden in plaats van 3,8 seconden duurt. Ook kun je nu doortrekken tot 300 km/h. De heerlijke vijfcilinderklank komt tenslotte uit nieuwe 95 mm diameter roestvrijstalen uitlaatpijpen.
Abt gaat 200 RS3’s omtoveren tot RS3-R en daar blijft het ook bij. Wil je je slag nog slaan, dan moet je snel zijn. Het gros van de RS3-R’s is al uitverkocht. Wat het geintje moet kosten, is niet bekend.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy