Shell bouwt grootste Europese waterstoffabriek in Rotterdam

De nieuwe fabriek van Shell, Holland Hydrogen I genaamd, moet als hij operationeel is 60.000 kilo aan duurzame waterstof per dag gaan produceren. De stroom voor deze ‘elektrolyser’, die het water splitst in waterstof en zuurstof, komt van een windpark op zee. Met de groene waterstof wil Shell niet alleen zijn eigen waterstoftankstations gaan bevoorraden, maar ook de raffinaderij in Pernis gaan voorzien van waterstof. Daarmee wil Shell de productie van benzine, diesel en kerosine gedeeltelijk koolstofvrij maken. Met de nieuwe waterstoffabriek in Rotterdam realiseert Shell zijn plannen uit 2020 om het grootste waterstofproject van Europa op te zetten, maar dan wel op een andere plek. Van een grote waterstoffabriek in de haven van Delfzijl is het namelijk nog niet gekomen. Die zou volgens het eerder gepresenteerde plan ook pas vanaf 2030 operationeel zijn.
Waterstof lijkt de laatste tijd weer wat meer in de belangstelling te staan van autofabrikanten. Toyota en Hyundai zijn er het meest prominent mee bezig, maar ook onder meer Ford, BMW en Stellantis zien er een toepassing voor. Ook de Nederlandse overheid ziet wel wat in een wagenpark dat deels op waterstof rijdt, want bij Defensie wil men dit jaar meer dan 30 waterstofauto’s in gebruik gaan nemen. Om zelf te beoordelen hoe waterstof het op lange reizen doet tegenover de batterij-elektrische auto, zetten we onlangs een Toyota Mirai tegenover een Audi Q4 e-tron en togen we naar Ingolstadt. De eindstand pakte daarbij voordelig uit voor de Mirai.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy