EU wil verkoop autonome auto's toestaan

Met de nieuwe Europese regelgeving rondom autonoom rijden moet het voor de lidstaten mogelijk worden om de registratie en de verkoop van auto’s met autonome technologie aan boord goed te keuren. Daaraan zit wel een maximum, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1.500 autonome auto’s verkocht mogen worden. De nieuwe regelgeving bevat daarnaast ook 17 verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto’s moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens de ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving dus definitief van kracht wordt, is dus nog niet duidelijk.
In deze regelgeving gaat het om auto’s die op ‘Level 4′ autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig een reis van A naar B kunnen voltooien zonder tussenkomst van de bestuurder, maar kan die laatste nog wel zelf het stuur ter hand nemen als dat nodig is of als hij/zij dat wil. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto’s op de weg wereldwijd voorop lopen. “We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase”, zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit alleen nog niet het geval: ‘Full Self Driving’ van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.
Eerst Level 3
Voordat je gaat juichen bij de gedachte dat je binnenkort lekker de krant kunt lezen onderweg naar je werk: dat duurt nog wel even. Een tussenstap die de Europese Unie nog wil nemen is het toestaan van de verkoop van auto’s die ‘Level 3′ autonoom kunnen rijden. Dat betekent dat de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen kan geven aan de auto. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo’n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dat moet op termijn dus ook, met bepaalde restricties, mogelijk gaan zijn in de andere lidstaten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy