14 infrastructuurprojecten vertraagd wegens stikstofberekening

Veertien infrastructuurprojecten zijn met minstens 2,5 jaar vertraagd omdat er te weinig experts zijn voor de verplichte stikstofberekeningen. In juli vorig jaar besloot het kabinet dat stikstof tot 25 kilometer van de bron gecompenseerd moet worden. Daarvoor gold nog een afstand van 5 kilometer. Vooral voor infraprojecten betekende dit besluit dat er nieuwe berekeningen nodig waren.
Vanwege het tekort aan deskundigen voor de berekeningen heeft het ministerie een keuze moeten maken welke projecten voorrang krijgen en welke moeten wachten. Dat schrijft minister Mark Harbers (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. Onder meer de verbreding van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg en die van de A6 tussen Almere Oostvaarders en Lelystad lopen vertraging op. Wanneer de planfase voor deze projecten definitief klaar is, is nog niet bekend.
Harbers geeft voorrang aan elf andere projecten, waaronder de werkzaamheden aan het knooppunt Hoevelaken en de A1/A30 bij Barneveld. Projecten die de verkeersveiligheid verbeteren of grote fileknelpunten wegnemen, zijn als eerste aan de beurt. Op z’n vroegst zijn begin 2025 voor alle elf projecten stikstofberekeningen gemaakt.
Niet alleen het aantal stikstofdeskundigen, maar ook de maximale ruimte om stikstof uit te stoten kan een beperking betekenen voor nieuwe infraprojecten. Volgens Harbers is er genoeg stikstofruimte om de elf projecten te realiseren. Wel benadrukt hij dat de uiteindelijke planning ook voor deze projecten kan veranderen, omdat hij verwacht dat het stikstofdossier ook de komende jaren ‘een onzekere factor’ zal blijken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.