AutoTrack maakt einde aan misleidende 'ex-btw-advertenties'

Autokopers willen graag een transparante vraagprijs zien op occasionsites, iets waar het ‘stiekem’ adverteren met ex-btw-prijzen kaarsrecht tegen ingaat. Een prijs kan aantrekkelijk lijken, maar bij nader inzien blijk je op het verkeerde been gezet. Deze praktijken leidden in 2021 al tot een ‘manifest tegen ex-btw-prijzen’ en eerder dit jaar greep ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in. De toezichthouder eist dat de prijs die autobedrijven aan een auto hangen inclusief btw en andere onvermijdbare kosten moet zijn. Occasionportaal AutoTrack gaat nu ook actie ondernemen tegen aanbieders die alsnog een ex-btw-prijs vermelden. Dat meldt moederbedrijf Automotive Mediaventions aan Automotive Management.
Commercieel directeur Rico van der Vies legt uit dat aanbieders die de fout ingaan nu nog worden gewaarschuwd, maar dat er per 1 juli steviger ingegrepen wordt. Dan worden namelijk contracten ontbonden en kunnen aanbieders die sjoemelen dus niet langer op AutoTrack adverteren. Volgens Van der Vies geldt dit in de praktijk voor reeds gewaarschuwde bedrijven, dus zal bij één fout niet zomaar de toegang tot AutoTrack ontzegd worden. AutoTrack moet volgens hem een gelijk ‘speelveld’ bieden aan autoverkopers en bovendien een te vertrouwen platform voor consumenten zijn. Mogelijk verliest AutoTrack dan wel aanbieders aan andere partijen, maar men is ervan overtuigd dat de aanpak op de lange termijn juist in het voordeel werkt, onder meer omdat de consumenten meer tevreden gesteld worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.