Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

Bij BMW kun je nog altijd gewoon aankloppen voor beresterke dieselmotoren. Bij de 4-serie is de crème de la crème op dat gebied natuurlijk de M440d. Die versie is er echter alleen voor de 4-serie Coupé, maar gelukkig komt Alpina nu met de D4 S Gran Coupé. In navolging van de eerder dit jaar onthulde Alpina B4 Gran Coupé is er nu dus ook een dieselalternatief voor wie bij BMW nog niet helemaal vindt wat-ie zoekt.
De Alpina D4 S Gran Coupé is een slag minder sterk dan de Alpina B4 Gran Coupé, als het aankomt op pk’s, althans. De 3.0 benzine-zes-in-lijn in de B4 levert namelijk 495 pk, de even grote zelfontbrander van de D4 S is goed voor 355 pk. Qua koppel staat de D4 S Gran Coupé echter op gelijke hoogte met de B4 Gran Coupé. Dat is namelijk maximaal 730 Nm. De Alpina D4 S Gran Coupé is bovendien 15 pk en 30 Nm sterker dan de BMW 4-serie Coupé M440d. In slechts 4,8 seconden sprint de vierwielaangedreven dieselbeul van 0 naar 100 km/h, waarmee-ie slechts 0,2 seconden toegeeft op de M44od. De topsnelheid van de Alpina ligt hoger: 270 km/h in plaats van 250 km/h.
Vanzelfsprekend is de Alpina D4 S Gran Coupé direct herkenbaar als Alpina. Dat betekent dat je onder meer overal Alpina-logo’s treft waar normaal een BMW-logo zit, net onder de grille staat Alpina uitgeschreven op de neus, er is meer in carrosseriekleur meegespoten op het bumperwerk én uiteraard staat de D4 S Gran Coupé op kenmerkende Alpina-wielen. 20-inch exemplaren in dit geval, waarbij de velgen volgens Alpina slechts 12 kilo per stuk wegen. Het rubber eromheen komt uit Italië: de Alpina D4 S Gran Coupé staat standaard op Pirelli P Zero’s.
In het interieur zijn er ook subtiele Alpina-kenmerken. Zo zijn de met leer beklede stoelen op diverse plekken voorzien van Alpina-logo’s, tref je de merknaam ook op de schakelflippers en zit er op de middentunnel een rvs-badge met daarop het bouwnummer. Alpina begint de levering van de D4 S Gran Coupé in september en hangt er in thuisland Duitsland een prijskaartje van €79.900 aan. Reken maar dat het in Nederland een ontzettende klap meer gaat kosten, want zo’n dieselknaller is natuurlijk aardig de klos qua bpm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.