Everrati GT40: ruim 800 pk sterke retro-EV

Medio 2021 gaf Everrati de eerste foto’s vrij van zijn GT40. Op het oog een zogenoemde restomod, maar Everrati kan het zich zowel moreel als financieel natuurlijk niet permitteren om échte GT40’s te moderniseren. Everrati’s GT40 is een snaarstrakke replica waarvan ongeveer twee derde van de onderdelen uitwisselbaar zou zijn met het origineel. Dat de Everrati GT40 een elektrische aandrijflijn zou krijgen, dat was bekend. Hoe krachtig de elektrische GT40 is nog niet. Tot nu.
De Everrati GT40 heeft twee elektromotoren die samen 811 pk en 800 Nm naar de achterwielen sturen. De twee elektromotoren helpen de retrorakker in ‘ruimschoots minder dan 4 tellen’ aan een snelheid van 97 km/h (60 mph). De topsnelheid van Everrati’s GT40 ligt iets boven de 200 km/h. De GT40 heeft een 60 kWh accu, goed voor zo’n 200 kilometer actieradius. Het accupakket is – onder meer dankzij 700v boordspanning – in 45 minuten van 20 tot 80 procent van zijn kunnen vol te jagen met stroom. De accu’s zitten niet puur in de bodem, maar ook in de achter de bestuurder en bijrijder. Het levert de GT40 een gewichtsverdeling op van 40:60 (voor:achter). De elektrische GT40 is met zijn gewicht van 1.320 kilo nog een kleine 50 kilo lichter dan het origineel.
Everrati tracht het gemis van een machtige V8 enigszins te compenseren door de auto twee luidsprekers te geven die geluid van een achtcilinder moeten simuleren, compleet met schakelmomenten die de bestuurder zelf kan kiezen door de ‘versnellingspook’ waarmee je de rijrichting kiest tikjes te geven. Wat de GT40 van Everrati gaat kosten is nog niet bekend.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.