Mogelijk rijverbod in Duitsland in strijd tegen hoge brandstofprijzen

In Duitsland zijn de brandstofaccijns deze maand fors omlaag gegaan om de prijzen te drukken. Dat lijkt echter maar een tijdelijk effect te hebben, want de prijzen stijgen weer snel. Volgens Saskia Esken van regeringspartij SPD komt dat ook door de oliemaatschappijen. In gesprek met de Tagesspiegel stelt ze dat de oliemaatschappijen de prijsvermindering niet volledig doorberekenen en dus ‘meer verdienen op kosten van de belastingbetaler’. Esken eist dat hier actie op ondernomen wordt, maar komt gelijk ook met een voorstel om meer maatregelen te nemen. Maatregelen die ongetwijfeld de nodige weerstand op zullen roepen.
Volgens Esken moet er gekeken worden naar maatregelen die in 1975 als reactie op de oliecrisis in de kast van de regering kwamen te liggen. Die zijn vastgelegd in de ‘Energy Security Act’. Esken: “Dat stelt de regering in staat om tijdelijke maatregelen in te stellen, zoals een rijverbod op zondagen, dat kunnen de ouderen zich vast nog herinneren, maar ook een tijdelijke maximumsnelheid.” Andere oplossingen die dan beschikbaar zijn, zijn bijvoorbeeld prijsplafonds en de regering kan zelfs energieleveranciers tijdelijk onder curatele stellen. De Duitse regering heeft de Energy Security Act onlangs geüpdatet als reactie op de huidige energiecrisis.
Eind vorige maand kwam het Internationaal Energie Agentschap (IEA) al met een aanbeveling voor Duitsland. Volgens het IEA zou het invoeren van een maximumsnelheid op de Autobahn verstandig zijn. Niet alleen moet er dan ook een maximumsnelheid gaan gelden op de trajecten waar die nu nog niet van kracht is, ook de bestaande limieten zouden met 10 km/h omlaag moeten. Regeringspartij FDP zal hier vrijwel zeker een stokje voor steken. De voorstellen van Esken zullen bij de liberale FDP vermoedelijk ook niet goed vallen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.