Max Verstappen krijgt nieuwe motor in zijn F1-auto

Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer nieuwe motor. Dat is niet het enige nieuwe spul dat Red Bull aanspreekt, het installeert in Verstappens auto ook een nieuwe turbo, MGU-H, MGU-K en een nieuw uitlaatsysteem. Alleen het uitlaatsysteem werd al eens eerder vervangen dit seizoen. Pérez krijgt dit weekend zijn derde uitlaatsysteem van dit seizoen en de tweede MGU-K, hij houdt nog wel dezelfde turbo en MGU-H als waar hij het jaar mee begon.
Met deze wisseling van onderdelen blijven zowel Verstappen als Pérez nog binnen de reglementen en dus volgt er geen gridstraf voor het gebruiken van teveel onderdelen. Rivaal Charles Leclerc zit wat dichter bij een gridstraf, aangezien hij dit weekend al aan zijn derde motor begint. Per seizoen mogen er maar drie krachtbronnen gebruikt worden, dus om een straf te ontlopen, moet het bij deze drie blijven.
Dat deze nieuwe onderdelen dit weekend worden geïnstalleerd, betekent niet dat de oude onderdelen niet meer gebruikt kunnen worden. De teams houden eerder gebruikte onderdelen op de schappen en mogen deze gewoon weer terugplaatsen in de auto. Zo ontstaat er een ‘onderdelenpoule’ waaruit gekozen kan worden. Vaak zetten teams later in het seizoen oudere onderdelen in de auto voor vrije trainingen, om het nieuwere spul te sparen voor de kwalificatie en race.
Over de vrije trainingen gesproken: Verstappen zette in de eerste vrije training in Azerbeidzjan de derde tijd op de klok. Pérez was de snelste man met een tijd van 1:45,476, Verstappen zat daar ruim drie tienden achter. Tussen Pérez en Verstappen zat Charles Leclerc, die 0,127 seconden moest toegeven op de Mexicaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.