Nieuwe Hyundai Kona beter te zien

Net als zustermerk Kia en veel andere fabrikanten voert Hyundai op EV-vlak een strategie waarbij het zowel in de basis als elektrisch model ontwikkelde auto’s als types presenteert die naast met (hybride) verbrandingsmotoren ook met een EV-hart te krijgen zijn. Zo kennen we van Hyundai de Ioniq 5, de eerste van een reeks dedicaterd EV’s waar later dit jaar nog de lagere Ioniq 6 naast komt. De huidige Kona is leverbaar als elektrische Kona Electric, maar heeft daarnaast ook een hybride smaak. Het is die Kona die dit jaar vijf jaar oud is en begin volgend jaar wordt vervangen door een compleet nieuwe generatie. Die nieuwe Hyundai Kona is op deze spionagefoto’s als behoorlijk goed te zien.
Hyundai Kona
Het is niet de eerste keer dan de nieuwe Kona met camouflerend stickerwerk in het openbaar is gesnapt. Tweemaal eerder dook de Kona al op voor de lens van onze spionagefotograaf. Hyundai’s afdeling die de testmodellen van verhullende plakkers voorziet koos tweemaal voor verschillende gradaties camouflagewerk en ook nu rijdt de nieuwe Kona er weer anders bij. Hoewel we vorige keer een stukje onbeplakt plaatwerk zagen bij de voorschermen en deze delen nu weer aan het zicht onttrokken zijn, is het algehele plakwerk minder heftig.
Zo heeft Hyundai op dit testexemplaar minder veelal uit piepschuim bestaande delen onder het stickerwerk toegevoegd, met als gevolg dat er de daadwerkelijke lijnen beter zichtbaar zijn. De achterzijde daarbij uitgezonderd, helaas. Wel is het front van de Kona beter te zien. Hyundai houdt vast aan het ontwerp met over twee lagen verdeelde verlichting, al lijkt de Kona net als kleinere broer Bayon een strakker vormgegeven snuit te krijgen. Onder meer de driehoekige ornamenten die in de bumper een plek krijgen wijzen daar op.
De huidige Kona is er alleen met een 1.0 T-GDI, als hybride 1.6 HEV en als volledig elektrische Kona Electric. De elektrische variant en de hybride keren in ieder geval terug. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat Hyundai ook een plug-in hybride aandrijflijn voor de nieuwe Kona beschikbaar stelt. De nieuwe Kona groeit waarschijnlijk een stapje om meer afstand tot de lager gepositioneerde Bayon te nemen. De Bayon komt met zijn 4,18 meter lengte namelijk behoorlijk dicht in de buurt bij de 4,21 meter grote huidige Kona. In 2023 weten we meer, naar verwachting komt de nieuwe Kona in de eerste helft van volgend jaar op de markt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy