Zo ver komt de Hyundai Ioniq 5 in de praktijk

In februari 2022 haalde AutoWeek met de 73 kWh RWD een gemiddeld verbruik van 17,9 kWh per 100 kilometer. Dat was bij een gemiddelde temperatuur van 9 graden Celsius, en daarmee bleef de actieradius riant boven de 400 kilometer. Met 431 kilometer lag die maar 20 kilometer onder de beloofde actieradius. 
AWD
De eerste vergelijkende test met een Hyundai Ioniq 5 was met een 73 kWh AWD. Dan is de 306 pk sterke EV uitgerust met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Het was zomer, en de gemiddelde temperatuur bedroeg 19 graden. Met 400 kilometer in plaats van 430 kilometer beloofde actieradius viel het verbruik mee. Gemiddeld had de dikste Ioniq 5 19,4 kWh per 100 kilometer nodig. 
Bij 130 km/h 261 kilometer
De verbruiken die AutoWeek realiseert komen tot stand onder Nederlandse omstandigheden. Lange ritten in de avonduren, wanneer 130 km/h is toegestaan op diverse snelwegen maken geen deel uit van de testprocedure. De Duitse collega’s van AutoBild meten ook de invloed op de actieradius van een elektrische bij het rijden met die snelheid. Met een 73 kWh RWD onder winterse omstandigheden kwam de Ioniq 5 nog maar 261 kilometer ver op een lading. 
Snelladen
De 13 gebruikersreviews laten vaak een verbruik van rond de 19 kWh per 100 kilometer zien, veel zomerse ritten zijn nog niet beschreven want de levering van de Ioniq 5 kwam eind zomer 2021 op gang. Deze reviewer nam zijn 73 kWh AWD mee voor een trip naar het Iberisch Schiereiland en looft vooral de snellaadcapaciteiten van de Hyundai. De Ioniq 5 laadt met 800 volt. 
De versie met de update die een tot 77,4 kWh vergrote accucapaciteit heeft, is nog niet door AutoWeek getest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.