Alpina B3 gefacelift: meer vermogen

Qua uiterlijk krijgt de B3 (en D3 S) de kijkers en grille van de vernieuwde 3-serie mee. De voorbumper van de B3 en D3 S krijgt ook een nieuw ontwerp, maar wel met een duidelijk Alpina-sausje. De centrale luchtinlaat loopt optisch verder door naar boven en wordt aan weerszijden opgedeeld door twee extra verticale spijlen die aan de onderkant naar buiten toe knikken. Aan de achterzijde zijn de veranderingen een stuk minder groot. De vier uitlaten en de diffuser zijn onveranderd gebleven. Wel kregen de reflectoren op de hoeken van de auto een andere indeling. Alpina biedt bij de facelift van de B3 de keuze uit drie nieuwe kleuren: Melbourne Red, Brooklyn Grey en Skyscraper Grey.
Binnenin de Alpina B3 zit het dashboard van de nieuwe 3-serie met het grote gebogen scherm dat bovenop het dashboard staat. Op dat scherm draait versie 8 van het iDrive-systeem en je treft in het vernieuwde instrumentarium de voor Alpina kenmerkende blauwe digitale tellers. Uiteraard maakt Alpina bij de aankleding van het interieur gebruik van bijzondere leer- en houtsoorten. Tevens zit er onder de iDrive-controller een plaquette met daarop het bouwnummer van de auto.
Alpina B3
De 3.0 biturbo zes-in-lijn van de B3 is 33 pk sterker geworden, waardoor het vermogen nu met 495 pk nog maar net onder de grens van 500 pk blijft steken. Het koppel stijgt met 30 Nm tot een straatstenenvergruizende 730 Nm. Relatief gezien is de vermogenstoename natuurlijk niet heel groot, dus voor de prestaties heeft het niet heel veel gevolgen. De B3 sedan knalt in 3,6 seconden naar de 100 km/h, de Touring doet daar een tiende langer over. In respectievelijk 12,2 en 12,7 tellen geeft de digitale naald van de snelheidsmeter 200 km/h aan en de B3 sedan is pas buiten adem bij 305 km/h. De Touring houdt het iets eerder voor gezien, bij 302 km/h.
Meer vermogen voor de gefacelifte B3
Met de vermogenstoename zit de B3 op hetzelfde niveau als de onlangs gepresenteerde B4 Gran Coupé en komt hij nog maar 15 pk tekort op de M3 Competition. De B3 heeft dan wel weer 80 Nm meer koppel dan de M3. Overigens profiteert ook de dieselversie Alpina D3 S van de facelift. De zelfontbrander, eveneens met 3.0 zes-in-lijn, krijgt er geen extra vermogen bij en moet het doen met 355 pk en 730 Nm. Daarmee levert de benzineversie dus evenveel koppel als de diesel. De prestaties van de D3 S liegen er ook niet om: hij sprint in 4,6 seconden naar de 100 km/h en houdt pas op met accelereren bij 273 km/h.
De Nederlandse prijzen van de vernieuwde Alpina B3 zijn niet bekend, maar in Duitsland kost de sedan minimaal €88.600 en de Touring €89.900. Bij de D3 S kosten die respectievelijk €77.050 en €78.450. Tel daar met het Nederlandse belastingklimaat nog maar enkele tienduizenden euro’s bij op…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Generated by Feedzy