Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

Met wat extra toeters en bellen, een olijke sierstrip en vooral een klinkende naam werd een wat stoffig geworden auto weer aantrekkelijk gemaakt voor de consument. Vanaf de jaren 70 hielp de formule van het actiemodel mee om ingezakte verkoopcijfers op te krikken of om overtollige voorraden weg te werken. Wat de consument zag als feestnummers, waren in werkelijkheid juist reddingsboeien.

In het najaar van 1974 verscheen in de grote Nederlandse dagbladen een advertentie­campagne met als motto ‘Mooie Elix komt ­eraan…’. Wie of wat de Elix was, daar moest het publiek een aantal dagen naar gissen, maar uiteindelijk kwam importeur Chrysler Nederland met de onthulling: de mooie Elix was een speciale uitvoering van de aloude Simca 1100. En was de Elix mooi? Naar de normen van die tijd best wel, want het was 1974, de tijd van behang met psyche­delische motieven, van broeken die smal in de kont en wijd in de pijpen waren en van harde, felle kleuren. De Simca 1100 LX was daarom leverbaar in oranje en geel, met gekleurde vlakken over de flanken en grote plakletters LX …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.