Zo lang gaan spoorbomen dicht

Misschien heb je je wel eens afgevraagd op basis waarvan bepaald wordt hoe lang spoorbomen dichtgaan als er een trein aankomt. Daar zijn enkele richtlijnen voor. Prorail doet er alles aan om de wachttijd zo kort mogelijk te maken, maar toch zijn er mensen die nog wel eens om de slagbomen heen rijden. Er komen binnenkort flitscamera’s bij sommige overwegen om dergelijk gevaarlijk gedag van automobilisten aan te pakken.

Als je net drie diagonaal afgesneden, witte verkeersborden passeert met drie, twee en één rode strepen erop en er gaan dan rode lichten knipperen, dan weet je dat er over minstens twintig seconden een trein passeert. De eerste vijf tellen blijven de slagbomen omhoog, om daarna binnen 12 seconden te dalen. De resterende 3 seconden gelden als ontruimingstijd – mits de trein de op dit spoor­traject geldende maximumsnelheid rijdt. Rijdt hij langzamer, dan is er logischerwijs meer ontruimingstijd. Meer tijd om weg te komen lijkt misschien veiliger, maar het is toch ongewenst. “Bij een overweg vragen we de weggebruiker om geduld. Als je dat op de proef stelt, vertonen verkeersdeel­nemers …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.