Hoe een Volvo-conceptcar uiteindelijk de Citroën BX werd

‘Nej tack’. Tegen een goede zakenrelatie kun je maar beter zeggen waar het op staat. De directie van Volvo was tevreden over de samenwerking met Bertone, maar dat maakte het oordeel over de hoekige hatchback die de Italiaanse ontwerpstudio in 1979 presenteerde er niet milder op. Nee, bedankt.

‘Nej tack’. Tegen een goede zakenrelatie kun je maar beter zeggen waar het op staat. De directie van Volvo was tevreden over de samenwerking met Bertone, maar dat maakte het oordeel over de hoekige hatchback die de Italiaanse ontwerpstudio in 1979 presenteerde, er niet milder op. Nee, bedankt.
Bertone werkte uiteraard niet alleen in opdracht. Op eigen initiatief liet het de meest bijzondere modellen van de tekentafels rollen, in de hoop dat deze door fabrikanten werden geadopteerd. Voor Volvo achtte het ontwerphuis in 1979 de tijd rijp voor een vlotte, compacte hatchback, waarbij de 343 als uitgangspunt werd genomen. ­Tegen wil en dank, zouden we nu ­zeggen, gezien de ruimtevretende …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.