Ook de Citroën CX kreeg vleugels dankzij de turbo

De turbocompressor was in de jaren 80 het aangewezen instrument om auto’s niet alleen aan hogere prestaties te helpen, maar ze ook een sportievere uitstraling te geven. Zo ook de eigenzinnige Citroën CX, die er zijn comfortzone niet eens voor hoefde te verlaten.

Met een repertoire dat reikt van het moeiteloos gladstrijken van drempels tot het onvermoeibaar opslorpen van onafzienbare snelwegen is de Citroën CX de laatste auto die je met het begrip sportiviteit associeert. Het is de auto voor ontspannen reizigers en niet voor opgefokte piloten die op de linkerbaan niemand voor zich dulden. Hoewel Citroën al in de vaart der volkeren was meegegaan door de 201 km/h snelle, 137 pk sterke CX 25 GTi te bouwen, stapte het medio 1984 ook in het avontuur dat turbo heette. Dit was voor het merk ook de enige mogelijkheid om nog meer ­snelheid aan de CX te ontlokken.
Net als Saab had Citroën geen motoren met meer dan vier cilinders, terwijl er bij de …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.