Terugblik op 15 jaar bijtelling: veel winnaars maar ook verliezers

Wij Nederlanders zijn altijd tuk geweest op korting. Zo tuk, dat we zelfs massaal onze autokeuze lieten sturen door de fiscus. Omdat de bijtellingsregels steeds veranderden, kende ons land per periode een model waarin iedereen reed. We blikken terug op bijna vijftien jaar zakenauto’s voor het volk.

Ooit bepaalde de man welke auto voor de deur kwam te staan, met de emancipatie kreeg steeds vaker de vrouw zeggenschap of vetorecht, maar sinds 2008 is het – bij zakelijke rijders ­tenminste – in toenemende mate de fiscus die in de showroom aan de touwtjes trekt. Tot 2008 was het allemaal eenvoudig: wie een auto van de zaak had en daarmee meer dan 500 km per jaar privé reed, had in de ogen van de belastingdienst extra ­inkomen in natura en dat werd verrekend door 22 procent van de nieuwwaarde van de auto op te tellen bij het belastbare jaarsalaris: de zogenoemde bijtelling. Leuk nee, ­gemakkelijk ja.
Toenmalig staatssecretaris Jan Kees de Jager zag daarin een handig instrument om …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.