Audi-vijfcilinder 45 jaar: waarom Audi hieraan vasthoudt

Motoren met meer dan vier cilinders zijn in Europa inmiddels ware exoten, maar Audi houdt juist in de compacte RS-modellen nog vast aan de vijfcilinder. Waarom? Dat zoeken we maar wat graag uit rond de 45e verjaardag van de Audi-vijfcilinder.

Zien we het goed, 12453? Kunnen we niet meer tellen of staat hier een ­geheime code die de eindredactie over het hoofd heeft gezien? Niets van dat al: het is de de ontstekingsvolgorde van Audi’s vijfcilinder, die sinds 2009 weer steevast in compacte RS-modellen wordt geschroefd. Dat is bijzonder, al was het maar omdat elke relatief grote benzinemotor dat tegenwoordig is. Als de verbrandingsmotor definitief van het toneel verdwijnt, doet hij dat ongetwijfeld in de vorm van een viercilinder. Zelfs dure performance-modellen hebben steeds vaker gewoon een vierpitter onder de kap, al dan niet in samenspel met een elektromotor. De toekomstige Mercedes-AMG C63 wisselt zelfs zijn V8 in voor een …

Lees verder…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *